برشی از گفتگو با اقای فرامرز باب الحوائجی

فکر می‌کنید چند سال دیگه ما قادر به حضور موفق در المپیک هستیم؟
برای المپیک شرایط بسیار سخته اما دور از دسترس نیست. اگر بچه‌ها اسب خوب داشته باشن می‌تونن. آروزی هر ورزشکاری شرکت در المپیکه و تو این ورزش باید اسب رو به شرایط ایده‌آل رسوند. خیلی‌ها شرایط آوردن اسب خوب رو دارن. مازیار جمشیدخانی، مجید شریفی، داوود پوررضایی، شراگیم حبیبی آقای خوشدل و خیلی سوارکار دیگه ، این‌ها در شرایطی که اسب باشه می‌تونن به المپیک فکر کنن.

تاثیر زندگی بیرون بر باشگاه رو بر سواری‌تون چطور می‌بینید؟
خانم من خوشبختانه تو این دوازده، سیزده سال زندگی حامی و همپای من بودن. این همراهی خوب باعث شده بیرون از گود سوارکاری هم زندگی خوبی داشته باشیم. باز تاکید کنم شناخت اسب خیلی مهمه. رفتارهای آروم با اسب در نتیجه شناخت درست از این حیوون باید باشه که تو رفتار بیرون از میدون سوارکاری هم تاثیر گذاره و می‌تونه شخصیت انسان رو به سمت لطافت و مهربانی ببره.
فکر می‌کنید تصویری که جامعه سوارکاری از شما ساختند جه تصویری است؟
دوستان همیشه به من لطف داشتند من سعی کردم کارگرای اصطبلم هم حتا یه روز ازم ناراحت نباشن. سعی کردم به کسی بدی نکنم و بچه‌ها هم متقابل منو دوست دارند.
اگر در سفری در جاده‌ای بیراهه اسبی کنار جاده افتاده برخورد کنید چه کاری انجام می‌دید؟
این که اسبه اگه حیوون دیگه‌ای هم باشه همینه. نمونه‌اش این یا کریم که گربه گرفته بود بال شو کنده بود و رهاش کرده بود. درسته قانون طبیعت هست اما کاش خورده بود و رهاش نکرده بود. من بهش رسیدم و به زندگی برگشت. اسب که فلسفه‌اش جداست. اگر این اتفاق افتاد سعی می‌کنم تا اون جا که در توانم باشه کمکش کنم.
به نظرتون اسب‌های درشکه‌های دور میدان باباطاهرهمدان جهان رو به چه شکلی می‌بینند؟
من فکر می‌کنم هر طور با اسب برخورد بشه براش عادت می‌شه. درست مثل آدم‌ها. شاید اون اسبو رها کنی بیاد واسته جلوی درشکه و منتظر بشه ببندنش به اون. مگه اون انتظار کار متنوع داشته باشه که بعیده اسبای درشکه این انتظارو داشته باشن.
درمورد این کلمات چه نظری دارید؟
فروغ فرخزاد. شاعری که کارش رو با آگاهی انجام داده. احمد رضا عابد‌زاده. اسطوره. پنالتی‌هایی که از چین گرفت از یادم نمی‌ره. اسفندیار هوشمند. عموی دوست داشتنی با جربزه. داریوش مهرجویی. کارگردان معروف فیلم گاو. محمد اصفهانی. خواننده با سواد کشور با صدای دلنشین. ‌نلسون ماندلا. رهبر آزادی. رودریگو پسوا. سوارکار و مربی فوق العاده، تکنیک و و دقت پرش اسب‌هاش زبانزد خاص و عامه. سوارکاری که باید از نو شناخت.
یکی دو سوارکار مطرح دنیا که سواری شون رو دوست دارید برای ما در چند سطر تحلیل می‌کنید؟
لودگربربام. اسطوره ای که من شنیدم سوارکاهایی که اسباشون ایراد داره میارن لودگر یک بار باهاشون پارکور می‌کنه و ایراد اسب برطرف می‌شه. سوارکاری با حس قوی. و مارکوس اهنینگ که همه دوستش دارند با استایل و آرامش و تکنیک فوق العاده. آرامش مارکوس اهنیگ رو کمتر سوارکاری داره. آرامش اهنینگ مدام به اسباش منتقل می‌شه.
سرانه مطالعه فرامرز باب الحوایجی از سرانه مطالعه ایران بالاتره و‌بهترین کتاب غیر اسبی که خونده چی بوده؟
من همه ترجمه‌های آقای جمشیدخانی رو دارم. ایشون لطف کردند هر کتابی که منتشر شده یک نسخه شو امضا شده به من دادند. من وظیفه خودم می‌دونم که به عنوان معلم بالاتر از سطح سرانه مطالعه ایران بخونم. چون این رو وظیفه خودم می‌دونم که علم سوارکاری رو در حد توانم به دیگران منتقل کنم.

ادامه ی این گفتگو را در مجله شماره چهار بخوانید.
برای دیدن بخش قبلی مصاحبه بافرامرز باب الحوائجی  کلیک کنید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید