برشی از گفتگو با اقای مسعود یزدی

اسبای شما برای کاربری درساژ و پرش تفکیک شدن یا خیر؟ خاطرم هست با شرلوک کی که هون سال تو قهرمانی کشور پرش شرکت کرد تو درساژ سوم شدید.
سال‌ها اسبای من دو کاره بودن. اما تو این دو سه سال اخیر خیر. در حراج آقای هژبر یه مادیون هانوورین خریدیم به اسم رومینا پی که پدر و مادر با خط درساژی داره و اصلا از پرش خوشش نمیاد و الان من فقط باهاش درساژ کار می‌کنم و خیلی هم ازش راضی‌ام و به قول آقای جمشیدخانی راه رفتنش خیلی خرامان خرامانه. من اما سال‌ها اسبام دو کاره بودن. من اعتقاد دارم اگه اسبی که تو پرش در رده بالا شرکت می‌کنه اگه در طول هفته تمرین‌های درساژ رو هم انجام بده خیلی براش خوبه. این تمرین‌ها همون چیزی است که تو مسابقه‌های درساژ ایران از اسب و سوار انتظار دارند و این تمرین‌ها هیچ منافاتی با تمرین پرش نداره. تضاد نداره که هیچ

بسیارم برای اسب و سوار هم مفیده و تو آماده سازی هر دو برای پرش تاثیر مثبت داره. شما داری به اسبت مدام آموزش می‌دی که به شما گوش کنه به دهنه باشه هر جا شما خواستید برگرده با اراده شما دایره قشنگ بزنه، چرخش روی پا داشته باشه و یا حرکت کنه و ریتمشو حفظ کنه و کلا فرمان پذیری اسبو این قدر بالا می‌بری، صد درصد تو پاکور به کارت میاد. چون به قول رامین خان شکی توی یه پارکور با دوازده یا سیزده مانع شما در کل چهار ده یا پونزده ثانیه روی هوا هستی و باقیش رو روی زمینی به همین دلیله که کار زمینی خیلی مهم‌تره.
علت و انگیزه‌ی گرایش شما به درساز چه چیزی بوده؟ شما در شهری سواری کردید که پرش زمینه فراگیری داره. تاثیر درساژ رو توی رشه‌های اسبی دیگه چطور می‌بینید؟ تو دنیا که این یه مساله مشخصه که درساژ توی کورس حتا تاثیر داره و در چوگان هم همین طور. اون چیزی که در ایران داره تو ورزش‌های اسبی پیاده می‌شه چقدر درساژ پایه‌اش بوده؟
درساژ رو که همه می‌دونن پایه ‌است. اصلا امکان نداره که اسب شما یه سری کارها رو ندونه و شما راحت باهاش سواری کنید. شما یه سوار با تجربه رو درنظر بگیرید شاید بتونه با اسب با تجریه خیلی کارها رو انجام بده اما به یه اسب جوون مجبوره خیلی کارها رو آموزش بده. ببینید شاید درساژی که مدنظر شماست و می‌گید که تو کورس هم پایه است اسمش تو ایران یه کم بد جا افتاده. شاید من اشتباه می‌کنم اما وقتی شما با اسب‌تون یه سری کارها رو انجام می‌دید و اگر یه کم دقت بیشتری داشته باشید اون کارها می‌شه پایه درساژ اسب تون. یعنی اسبای درساژ هم دارن همون کارها رو می‌کنن حالا شاید تجمع‌شون یه کم بیشتر باشه. یا یه جا تحرک بیشتری داشته باشن.

ادامه ی این گفتگو را در مجله شماره سه بخوانید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید