گفتگو با کیانا احمدی، نوجوان سوارکار

کیانا خودتو برای خواننده‌های ما معرفی کن. از کی شروع کردی؟ با چه مربی‌هایی کار کردی؟ چند ساله سواری می‌کنی؟ چه مقام‌هایی آوردی؟
کیانا احمدی. هشت ساله که دارم سواری می‌کنم . از هشت سالگی شروع کردم. من سوارکاری رو با مربیگری آقای مهراب شجاعی شروع کردم. بعد از ایشان مراحل ابتدایی و رده نونهالان رو با آقای رضا بخشی به اتمام رساندم و در حال حاضر زیر نظر آقای قاسم قاسمی کار می‌کنم و موفقیت‌های پی در پی به دست آوردم. مقام‌های زیادی در سطح استان کسب کردم و در سال نود و پنج بر سکوی سوم کشور ایستادم و امسال قهرمان نوجوانان استان همدان شدم.همچنین قدردان و سپاس‌گذار زحمات تمامی آنها هستم.

فکر می‌کنی ده سال دیگه تو سواری به کجا برسی؟ بهش اصلا فکر کردی؟
امیدوارم بتونم به المپیک جوانان راه پیدا کنم و قدردان زحمتای همه کسانی که حمایتم کردم باشم.
نوجوانایی به سن شما چه مشکلاتی برای ادامه سواری تو آینده دارند؟ خودت برای پیروزی و موفقیت چه راهی در پیش گرفتی؟ چه پیشنهادی برای هم سن‌های خودت داری که سوارکارن؟
اکثر مشکلات ما در این سن رسیدگی به درس و امتحانه. چون سواری نیاز به تمرین‌های زیادی داره. به نظرم من و هم سن‌های خودم که سوارکارن، باید سعی کنیم هر دوی این‌ها رو به خوبی تقویت کنیم.
فکر کردی به این که شغلت در آینده سوارکاری باشه؟
سوارکاری یکی از بهترین شغل‌هایی که می‌شه ازش لذت برد و با تمام وجود کار کرد. اما در کنارش ترجیح می‌دم شغل دیگری مثل پزشکی داشته باشم.

اگه بهت بگن از فردا دیگه نمی‌تونی سوارکاری کنی چه کار می‌کنی؟
مخالفت می‌کنم و بهشون ثابت می‌کنم این ورزش می‌تونه آدم رو خوشبخت کنه.
از اسبات برامون بگو. کدوم شونو بیشتر دوست داری؟
هنوزم اولین اسب مو بیشتر از همه دوست دارم. اسمش نانی بود اما خب اسبای دیگه هم دوست داشتنی بودن که باهاشون کار کردم و می‌کنم.

یه روز کاریت از صبح تا شب چطوریه؟
تو روزای کاری صبح از ساعت نه تا دوازده و حتی بعضی وقتا تا ساعت دو کار می‌کنیم و عصر از ساعت شش تا نه. شاید هر کسی تصور کنه خسته کننده است اما کار کردن با اسبا لذت بخشه.
یه سوارکار تو سن شما با توجه به دوری باشگاه‌ها چطور باید هم سواری کنه هم درسشو بخونه؟
مطمئنا هیچ چیز غیر ممکن نیست. حتا می‌شه در زمان استراحت اسب‌ها درس خوند.
بهترین و بدترین لحظه‌ای که با اسب داشتی چی بوده؟
بهترین لحظه‌ها موقعیه که فکر می‌کنم اسب از کار دادن لذت می‌بره یا وقتی صدای آهنگ بعد از خط پایانو می‌شنوه شیهه می‌کشه. اما یکی از بدترین لحظه‌ها لحظه خداحافظی با اسبه یا روزایی که مریض می‌شن.

 

چه قدر فکر می‌کنی بتونی تو همدان پیشرفت کنی و سواری تو بهتر کنی؟
مهم نیست آدم کجا باشه یا چه شهری تمرین می‌کنه. اما اگر واقعا رسیدن به هدفش واسش مهم باشه. هر جایی می‌تونه ادامه بده یا تلاش کنه به نتیجه برسه.
به نظر تو قشنگ سواری کردن بهتره یا خوب نتیجه گرفتن؟
هر دوی اینها مهمه. اما دلیل نمی‌شه برای گرفتن نتیجه‌ی خوب قشنگ و شیک سواری نکنیم. چون در اصل نام این رشته show jumpin ئه پس به منظور لذت بردن تماشاچی از سواری سوارکاره.

تو مدرسه وقتی جایزه می‌گیری و دوستات می‌دونن سوارکاری باهات چه برخوردی می‌کنن؟
خب مطمئن که خیلی خوشحال می‌شن که سواری من رو ببینن و سری به این رشته بزنن.

شده دوستاتو تشویق کنی سواری کنن؟
بله بارها اونا رو دعوت کردم که با این رشته آشنا بشن.
در مورد سواری کتاب می‌خونی؟ مطالعه خارج از درس هم داری؟ می‌دونی که می تونه به سواریت کمک کنه؟
کتاب زیاد نمی‌خونم. بیشتر وقتی به مشکلی بر می‌خورم یا دنبال جوابی برای سوالام باشم کتاب می‌خونم. مطالعه خارج از درسو سعی می‌کنم اگر وقت داشته باشم، حتما انجام می‌دم. خیلی به مطالعه علاقه دارم. خیلی وقتا تونستم مشکل سواری مو با کتاب‌ها حل کنم. برای مثال، طرز نشستن روی زین اما در عین حال به تمرینم نیاز داره.

کدوم سوارکار ایرانی یا خارجی رو دوست داری و روت تاثیر زیادی داشتن؟
از سوارکاری ایرانی سواری آقای رامین شهابی رو خیلی دوست دارم اما خارج از ایران سواری خانم پنه لوپه لپروست که سواری هر دو بی نظیر و الگوی من هستند.
در پایان چیزی هست که بخوای بگی؟
بدون شک تنها ورزشی که دو موجود زنده با هم مثل یه تیم کار می‌کنن سواریه. این همکاری خیلی شیرین و لذت بخشه. پیشنهاد می‌کنم اگر برای کسی امکان پذیره حتما تجربه کنه.

 

میتوانید این مصاحبه را در فایل پی دی اف مجله اینترنتی شماره دو  ایران هورسی بخوانید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید