قانون های طلایی برای تغذیه اسب / غذای فیبری ضروری است

دستگاه گوارشی و معده نسبتا کوچک اسب ها برای زندگی در طبیعت، کم خوردن و پرسه زدن در چراگاه هنگام چرا تطابق یافته است. هنگامی که اسب ها اهلی شده و برای کار گمارده می شوند، باید با وعده اضافی تغذیه شوند که با کار اضافی  آنها متناسب باشند، باید توجه داشت که اسطبل های امروزی با محیط زندگی اصلی آنها تفاوت بسیار دارد.

غذاهای فیبری ضروری:
از مهمترین قسمتهای رژیم غذایی یک اسب، علوفه، خواه یونجه یا علوفه خشک (کاه) باشد یا علوفه سیلویی است و این نوع غذا جیره اصلی یک اسب است که از آن طریق تغذیه می کند.

این نوع غذا فیبر مورد نیاز سیستم گوارشی اسب را فراهم می کند  و با توجه به مقدار کاری که یک اسب انجام می دهد و سیستم بدنی او، رژیم غذای می تواند با غذاهای مغذی یا مکمل ها مخلوط شود. کنترل کیفیت و کمیت غذای اسب حائز اهمیت است  در مواقعی  که اسب رشد کمی دارد و حتی وقتی که اسب کاری انجام نمی دهد، ممکن است به مکمل های غذایی علاوه بر علوفه و یا کنسانتره نیاز داشته باشد و یا شاید در مواقع رشد خوب اسب ممکن است که مقدار غذای اسب را محدود کنید.

مقدار خوراک دهی (کمیت تغذیه)

غذای دریافتی یک اسب در طول روز برابر با 2 تا 5/2 درصد از وزن آن اسب است. بعنوان یک راهنمای عمومی اگر یک اسب کار کمی انجام دهد یا اصلاً فعالیتی نداشته باشد باید بیشتر نیازهای غذایی خود را از علوفه دریافت کند. خوراک مناسب برای اسب هایی که کارهای نسبتاً سبکی را انجام می دهند علوفه  کنستانتره و خوراک اسب ها با کار سریع و سنگین  کنستانتره و علوفه مناسب است.
این جیره بندی غذایی می تواند برای سطح های مختلف کاری قابل تغییر بین این دو میزان باشد. یک مالک خوب اسب غذای هر اسب را جداگانه و انفرادی تهیه می کند و جیره غذایی او را متناسب با فعالیت بدنی اسب به صورت چرخشی آماده می کند که این کار بجای استفاده مداوم از یک مقدار خاص غذایی می باشد.

علوفه و غذاهای کنستانتره

تمام غذاها باید عاری از هرگونه گرد و غبار و ذره های کپک باشد. علوفه های سیلویی معمولاً گرد و غبار کمتری نسبت به علوفه های معمولی دارند اما هر دو نوع آنها ممکن است ذره های کپک بهمراه داشته باشند.

سعی شود غذای مورد نیاز اسب همیشه از یک منبع ثابت تهیه شود که در نتیجه اسب با رژیم غذایی تا حدی ممکن سازگار گردد اگر چه بعضی از مردم هنوز علاقه دارند که غذاهای کنستانتره اسب خود را خود مخلوط کنند. تولیدکننده های متخصص غذای اسب یک رنج وسیعی از غذاهای کنستانتره آماده را در اختیار شما می گذارند. این غذاها  مخلوطی از غلات و ترکیبات دیگر می باشد به مقادیر متفاوتی از پروتئین و کربوهیدرات متناسب با نیازهای مختلف اسب ها و پونی ها را مرتفع گردانند.

 جو، جو دو سر و ذرت ترکیبات عمومی این غذاهای مخلوط هستند اما این ترکیبات از لحاظ ارزش غذایی متفاوت هستند بنابراین متعادل کننده و افزودنی های غذا باید به این جیره ها اضافه شود که مطمئن شویم که این رژیم سازگار و متعادل است.

 

چغندر قند که بسیار پر آب نیزهست یکی از منابع خوب تأمین انرژی و فیبر است که در بسیاری از رژیم ها اضافه می شود
                              

  قانون های طلایی برای تغذیه اسب

همیشه محدودیت های سیستم گوارشی اسب و چند قانون طلایی تغذیه اسب را به یاد داشته باشید.

1-  قسمت عمده رژیم غذایی را به علوفه اختصاص دهید.

2-  کنستانتره ها بصورت کم و همیشه مصرف شوند و کل جیره یک اسب در سه یا چهار وعده در روز داده شود.

3-   مطمئن باشید که همیشه آب تازه فراهم است.

4-   از اسب بلافاصله بعد از غذا خوردن کار نکشید و به منظور هضم بهترغذا، یک تا یک ساعت و نیم فاصله زمانی بین غذا دهی و ورزش منظور شود

5-   مقدار غذای دریافتی یک اسب با کار او متناسب باشد به عبارت دیگر اگر اسب یک روز را بیکار بوده و یا کار بسیار سبکی داشته است از مقدارکنستانتره جیره نیزکاسته شود.

6-   هر تغییر بصورت آهسته در رژیم او در طی چند روز اعمال گردد تااز بروز هرگونه شوک ناگهانی به دستگاه گوارشی ممانعت به عمل آید.

 

مکمل ها:

انواع بسیار مختلفی از مکمل های غذایی برای اسبها و پونی ها موجود است و معمولاً به علت تبلیغات زیاد همیشه سردرگمی در خصوص کیفیت و کمیت این مکمل ها وجود دارد. اگر شما از یک مکمل چند جزئی استفاده می کنید باید برای اسب خود ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب را نیز مهیا کنید. بوسیله انجام یک آزمایش خون تمام کمبودها آشکار می شوند و می توان بر اساس آن مکمل خوب و مناسب تدارک دید. قبل از استفاده از مکمل های معرفی شده، باید دید که اولاً آیا این همان راه حل مشکل است و دوم اینکه آیا این مکمل می تواند نیاز و کمبودها را به طور قطع برآورد سازد؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید