سام درخشانی: سوارکاری از ماساژ بهتر است

سام درخشانی یکی از طرفداران ورزش مفرح سوارکاری است و هر وقت فرصت کند سری به باشگاه‌های سوارکاری می‌زند و به قول خودش ریلکس می‌شود.

 

اسب‌سواری از دور به‌نظر ورزش پرهزینه‌ای می‌آید، همینطور است؟
اگر بخواهی خودت اسب اختصاصی داشته باشی بله؛ باید بگویم که سوارکاری جزو ورزش‌های پرهزینه است. هم قیمت اسب زیاد است و هم هزینه‌های نگهداری و پانسیون آن رقم بالایی است. اما سوارکاری هم مانند اسکی از آن دست ورزش‌هایی است که فقط یکبار برای آن هزینه می‌کنید و یک عمر از آن لذت می‌برید.

اسب‌سواری از دور به‌نظر ورزش پرهزینه‌ای می‌آید، همینطور است؟
اگر بخواهی خودت اسب اختصاصی داشته باشی بله؛ باید بگویم که سوارکاری جزو ورزش‌های پرهزینه است. هم قیمت اسب زیاد است و هم هزینه‌های نگهداری و پانسیون آن رقم بالایی است. اما سوارکاری هم مانند اسکی از آن دست ورزش‌هایی است که فقط یکبار برای آن هزینه می‌کنید و یک عمر از آن لذت می‌برید.

اولین بار چطور با این ورزش آشنا شدی؟
واقعیت این است که ورزش محبوب من از دوران کودکی اسکی بود و هر وقت فرصت می‌کردم به پیست‌های مختلف اسکی می‌رفتم و به این ورزش می‌پرداختم، اما بعدها به فوتبال هم علاقه‌مند شدم و حتی در رده‌های باشگاهی هم در این رشته ورزشی فعالیت کردم.

علاقه‌ام به این دو ورزش ادامه داشت تا اینکه برای بازی در فیلم «دلباخته» به کارگردانی خسرو معصومی انتخاب شدم و در آن نقشی را بازی می‌کردم که سوارکار درجه یک بود! جالب اینجا بود که تا آن روز من حتی یکبار هم سوارکاری را تجربه نکرده بودم، به‌همین دلیل از طرف پروژه به باشگاه سوارکاری رفتم و آموزش‌های لازم را فرا گرفتم.

سخت نبود؟
اتفاقا تمرینات سختی را هم پشت سرگذاشتم، چون همانطور که گفتم قرار بود نقش یک سوارکار حرفه‌ای را در این فیلم ایفا کنم. مربیانی که در باشگاه حضور داشتند، خیلی حرفه‌ای با من برخورد کردند و تمرینات سختی را برایم درنظر گرفتند تا اینکه توانستم این ورزش را یاد بگیرم.

تمرینات سخت یعنی چه؟
شاید باورت نشود اما من ده روز اول تمرینات، بدون زین سوارکاری می‌کردم تا بتوانم با استقامت بیشتری این ورزش را انجام دهم. این موضوع درست مثل این است که شما سوار ماشین بدون صندلی بشوید و رانندگی کنید! شاید به‌همین دلیل است که امروز اکثر کسانی که سوارکاری من را می‌بینند به تسلطم روی اسب اشاره دارند.

نتیجه این تمرینات در کار مثبت بود؟
بله خوشبختانه تجربه خوبی بود. حدود دو ماه جلوی دوربین آقای معصومی بودم و تمام مدت در کنار اسبی بودم که در اختیارم بود و همین موضوع باعث شده بود اواخر کار کاملا من را بشناسد. فقط کافی بود سوت بزنم تا به سمت بیاید.

تا به‌حال از روی اسب افتاده‌ای؟
بله؛ سر همین فیلم «دلباخته» اتفاق خیلی بدی افتاد که امروز جزو خاطرات بد زندگی‌ام محسوب می‌شود. سر یکی از صحنه‌ها که با اسب در کنار جاده در حال حرکت بودم، پای اسب روی آسفالت جاده سُر خورد و متاسفانه هم من و هم اسب روی زمین پرتاب شدیم. دست و پای اسب از چند ناحیه دچار شکستگی شد و عوامل مجبور شدند قبل از تلف شدن، آن را ذبح کنند.

واکنش تو به این موضوع چه بود؟
در این مدت خیلی با آن اسب اخت شده بودم و وقتی این اتفاق افتاد به شدت متاثر شدم و به‌خاطر شرایط بد روحی که داشتم، کار حدود دو سه روز با وقفه مواجه شد. این یکی از خاطرات بدی است که از این ورزش در ذهنم باقی ماند، اما بعد از آن لحظات و خاطرات خوبی از این ورزش در ذهن دارم.

سوارکار و اسب از همان ابتدا با هم رابطه خوبی دارند یا طول می‌کشد که این رابطه خوب ایجاد شود؟
به‌نظر من حیوانات درک بالایی از حس آدم‌ها دارند. اگر از حیوانات نترسیم این احساس آرامش به حیوان هم منتقل می‌شود و متعاقب آن به شما آسیبی نمی‌رساند. این موضوع برای اسب هم مصداق دارد و اگر از آن نترسید با شما کاری ندارد و با شما برای سوارکاری همکاری می‌کند. به‌شخصه هیچ‌وقت از اسب نمی‌ترسیدم و سوارکاری به من حس خوبی منتقل می‌کند؛ به‌همین دلیل از همان روز اول رابطه خوبی با اسبی که برای تمرین من درنظر گرفته شده بود، داشتم.

سوارکاری در کار بازیگر هم تاثیر دارد؟
اسب‌سواری مثل خیلی دیگر از رشته‌های ورزشی در زمره ورزش‌های ریتمیک قرار می‌گیرد. ریتم یکی از اجزای اصلی حرکت و بدن در بازیگری است و قطعا ریتمی که در ورزش سوارکاری وجود دارد، می‌تواند تاثیر زیادی در رشد بازی بازیگر داشته باشد. از طرفی این ورزش با ارتباط مستقیم انسان و حیوان همراه است و برخلاف ورزش‌های دیگر با اشیاء روبه‌رو نیستید و همین موضوع باعث می‌شود انرژی بین اسب و سوارکاری منتقل شود.

به جز ریتم، سوارکاری چه ویژگی‌های دیگری دارد؟
این ورزش فضای آرامش‌بخشی دارد. ارتباطی که بین سوارکار و اسب برقرار می‌شود ارتباط خاصی است که توصیف آن سخت است و باید آن را تجربه کرد. بعد از اینکه یک ساعت سوارکاری می‌کنید و از آن پیاده می‌شوید، احساس می‌کنید یک ساعت ماساژ گرفته‌اید و ذهن و بدن ریلکس می‌شود.

 

بعد از یکی، دو دور چرخیدن در پیست حوصله‌ات سر نمی‌رود؟
اگر اسب‌سواری را دوست داشته باشی تمام لحظاتی که روی اسب هستی برایت لذت‌بخش خواهد بود، مخصوصا اگر با اسب به محوطه خارج از پیست بروید، لحظات مفرح و خوبی برایت رقم می‌خورد.

هرچند وقت یکبار به این ورزش را انجام می‌دهی؟
برنامه خاص هفتگی برای این ورزش ندارم چون سوارکاری بیشتر برایم حکم یک حرکت مفرح و تفریحی را دارد که هر وقت فرصت داشته باشم به آن می‌پردازم. ممکن است به‌دلیل مشغله کاری یک ماه نتوانم به باشگاه سوارکاری بروم، اما گاهی هم پیش می‌آید که سه روز در هفته به این ورزش می‌پردازم و از آن لذت می‌برم.

به باشگاه خاصی مراجعه می‌کنی؟
نه، خوشبختانه دوستان زیادی دارم که باشگاه سوارکاری دارند و هر بار به یکی از این دوستان زحمت می‌دهم.

ورزش کردن چرا برای بازیگران مهم است؟
اکثر مردم وقتی سر کار حضور پیدا می‌کنند به‌دلیل فعالیت بدنی که انجام می‌دهند، کالری‌های اضافه را می‌سوزانند، اما کار ما به این شکل نیست و روزی دوازده ساعت جلوی دوربین هستیم و وقتی هم به خانه برمی‌گردیم آنقدر خسته و گرسنه هستیم که کاری جز غذا خوردن نمی‌توانیم انجام دهیم؛ به‌همین دلیل اکثر بازیگران در اوقات بیکاری باید یک دوره ورزشی فشرده‌ای را پشت سر بگذارند تا کالری‌های اضافی بدن را بسوزانند و به تناسب اندام نزدیک شوند.

خودت هم این دوره‌ها را پشت سر می‌گذاری؟
بعد از سریال «نابرده رنج» که نزدیک به سیزده ماه متوالی جلوی دوربین بودم، دچار اضافه وزن شدم و بلافاصله بعد از پایان کارم در این سریال دوره‌های فشرده‌ای را پشت سرگذاشتم تا بتوانم به وزن قبلی‌ام برسم.

چه ورزش‌هایی را دنبال می‌کنی؟
به جز ورزش‌های تفریحی مثل شنا و اسب‌سواری، به‌تازگی تیم فوتبالی را راه‌اندازی کرده‌ایم که هفته‌ای دو بار دورهم جمع می‌شویم و تمرین می‌کنیم؛ هفته‌ای دو بار هم به باشگاه بدنسازی می‌روم و روی تردمیل به راه رفتن و دویدن می‌پردازم…
منبع:مجله نسل امروز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید