دانستنی هایی در مورد زین گذاری صحیح اسب

زین مهم ترین عنصر در اتصال اسب و سوارکار به یکدیگر است.  این نکته بسیار مهم است که از چه نوع زینی و در چه شرایطی استفاده شود.

مثلا نمی توان از یک زین تخت در مراسم رژه ی ارتشی استفاده کرد.
در اینجا چند نکته آورده شده که به کمک آن می توانید به درستی زین خود را انتخاب و بر روی اسب بگذارید.

آیا برآمدگی و یا ناهمگونی در ستون فقرات اسب و یا پشت آن وجود دارد؟

دقت کنید که با دست زدن نمی توانید این کار را انجام دهید. در هنگام سوارشدن بر روی اسب می توانید به این نکته پی ببرید. زمانی که زین را بر روی اسب می گذارید و فشار می دهید نیاز است تا آن فاصله را با چیزی پر کنید.

سطح اتکا را بررسی کنید.

برای قرار دادن زین بر روی پشت اسبی که کمری صاف دارد باید از زین قوسی شکل و بالعکس ، اسبی که کمری قوسی شکل دارد از زینی صاف استفاده کرد.

زینی که پهن باشد را نمی تواند بر روی اسبی با گردنی باریک قرار داد چراکه به شانه های اسب فشار وارد می شود. این مشکل نیز در اسب هایی با گردن پهن و زین های باریک نیز وجود دارد. اسب ها به مرور زمان تغییر می کنند. پیر می شوند، وزن اضافه و یا کم می کنند، عضلانی می شوند و یا بالعکس.

روش های مختلفی وجود دارند که به کمک آن ها می توانید سطح اتکا را بررسی کنید.

زین را محکم ببندید و اجازه دهید تا سوارکار سوار اسب شود. با دست میزان فشار وارد را بررسی کنید. میزان آزاد بودن و شل بودن زین را بررسی کنید. این تنها راه برای چک کردن آن است.

 اندازه گیری

یک واشر شماره ی ۸ را انتخاب کنید و آن را در جلوی زین قرار دهید. شکل آن را بر روی تکه ای کاغذ بکشید و کاغذ را ببرید. بعد از آن واشر را خارج کنید و میزان تغییر شکل آن را بر اثر فشار با نمونه ی بریده شده مقایسه کنید.
یک راه دیگر

 این روش مقداری پیچیدگی دارد که اگر شما از بحث ریاضی بیزار هستید بهتر است این روش را فراموش کنید.

باید از دید یک مهندس به مساله نگاه کنید. ما با دو تا شکل و حالت روبه رو هستیم. اولین آن انحنای پشت اسب است که به موازات زین بر روی ستون فقرات اسب وجود دارد. اگر یک تکه چوب را کاملا صاف را بر روی پشت اسب قرار دهیم می توانیم عمق این انحنا را اندازه گیری کنیم.

 طول و عمق را به ترتیب با ۴۳۰mm L  و ۳۵mm D  نمایش می دهیم.

فرمول زیر را می توانید جهت محاسبه ی میزان انحنا استفاده کنید اما لزوما نیازی به فهم این فرمول نیست.

 (D² + (L/2)²)/۲ x D (1225 + 46225) / 70 = 678mm radius

 نکته ی سوم بررسی طول زین و مناسب بودن آن برای سوارکار است.

برای اسبی که پشت کوتاهی دارد استفاده از یک زین بلند می تواند به کلیه ها و کمر او آسیب وارد کند و  یک سواری سخت در انتظار شما خواهد بود.

زین های جدید این گونه مشکلات را ندارند اما اگر شما از زین های قدیمی استفاده می کنید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید.

 نکته ی چهارم بسیار ساده است. زین را از وجود هرگونه سنگ و اشیاء دیگر پاکسازی کنید.
 
باید توجه داشته باشید که سوارکار باید تا جایی که ممکن است به اسب خود نزدیک و با او در تماس باشد. نظامیان ایتالیایی در حدود یک قرن پیش بر این باور بودند که باید اسب خود را بین خود و مرکز زمین قرار دهند. بنابراین از زینی که پهنای آن بیش از دو آجر کوچک است استفاده نکنید.

 پشت اسب باید برای قرارگیری زین مناسب باشد.

چه احساسی دارید زمانی که یک کفش نو را برای اولین بار به پا می کنید؟ ممکن است در ابتدا شما را اذیت کند اما بعد پای شما به آن عادت می کند.

بهتر است به اسب خود اجازه دهید تا پشتش به زین عادت کند.در غیر این صورت حتی اگر به ۵ نکته ی دیگر عمل کنید نمی توانید سواری راحتی را داشته باشید.

امیر امیرخانی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید