چه عواملی به موفقیت یک سوارکار کمک می کنند؟ / روانشناسی اسب و سوارکار(1)

هدف از سلسله مقالات روانشناسی اسب و سوارکار، که در چند بخش ارائه می شود، این است که به مربیان کمک کنند تا کارآموزشان را در جهت افزایش مهارت های فکری (روحی) در کنار مهارت های فیزیکی یاری کنند.

همچنین، هدف این است که مربیان را از عواملی که یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد آگاه کنند و نیز به چگونگی کنترل این عوامل توسط مهارت های فکری بپردازند.

 چه عواملی به موفقیت یک سوارکار کمک می کنند؟

تجربه می گوید، یک پیش زمینه ی مناسب، اسب خوب و حمایت های مالی فراوان از یک فر یک سوارکار موفق می سازد. در حالی که تمام عوامل گفته شده دقیق هستند، قطعا عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید به آن ها اضافه شود.

 غالب ورزشکاران می دانند که پیشرفت های فیزیکی و جسمی، تنها راه موفق شدن در امور ورزشی نیستند.

سوارکار باید بداند که داشتن قالب فکری و روانشناسی مناسب، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این اهمیت اگر بیشتر از اهمیت پیشرفت های فیزیکی نباشد در یک راستا قرار دارد. در همین ارتباط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. علاقه ی شخصی بسیار زیاد، جهت برنده شده و موفق بودن: افرادی که روحیه ی رقابت در سطوح بالا دارند باید اهدافی بزرگ و در راستای ایجاد انگیزه داشته باشند تا بتوانند به سطح تلاش مورد نظر برسند.

2. « به کجا می خواهد برسد؟» : این سوال، در نهایت به تفکر سوارکار مرتبط است که به چه سطحی از موفقیت می خواهد برسد یا رسیده است. سوارکارانی که اهدافی بزرگ برادری خود تعریف نکرده اند ولی بیشتر تلاش می کنند، موفق تر از سوارکارانی خواهند شد که اهدافی بزرگ تعریف کرده اند ولی کمتر تلاش می کنند؛ در واقع میزان تلاش مرز بین موفقیت و شکست است.

3. داشتن مسیرفکری مناسب و صحیح: ظرفیت فکری همان قدر که در سوارکار مهم است، در اسب نیز مهم است. یک سوارکار باید اعتماد به نفس داشته و مثبت اندیش باشد. منفی بافی (نیمه ی خالی لیوان نیمه پر را دیدن) همیشه در عملکرد فرد تاثیر منفی دارد که این عوامل شامل موارد زیر هستند:

الف) ترس از آسیب دیدن

ب) نداشتن آمادگی جسمانی مناسب

پ) نداشتن اعتماد به اسب

به طور کلی عوامل موثر بر عملکرد سوارکار را می توان به عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد که در این مقاله به طور مختصر و در مقاله بعدی به طور کامل به آن ها می پردازیم :

 عوامل درونی:

این عوامل، شامل عواملی هستند که سوارکار قادر به کنترل آن هاست و عبارت اند از شخصیت سوارکار، انگیزه ی سوارکار، علاقه، و مبارزه برای رسیدن به هدف.
 
عوامل بیرونی:

شامل عواملی هستند که سوارکار روی آنها کنترل چندانی ندارند، و عبارتند از : خانواده، هم تیمی ها، حریف، همکلاسی، و مربی .

تمام عوامل فوق، عواملی هستند که سوارکار را تحت فشار قرار می دهند. بخشی از وظیفه ی مربی این است که این عوامل را تحت کنترل قرار می دهد. برای این منظور، کمی استرس لازم است؛ چرا که داشتن استرس، سوارکار را به تلاش وا می دارد و در او انگیزه ایجاد می کند. اما توجه داشته باشید، اگر استرس و تنش افزایش پیدا کند، و سوارکار روی آن کنترل نداشته باشد (از کنترل سوارکار خارج شود)، در عملکرد وی در رسیدن به موقعیت، تاثیر منفی می گذارد.

 مربی باید توجه داشته باشد که فشار زیادی روی سوارکار وارد نکند، و به عبارت دیگر، سوارکار تحت فشار بیش از حد و خارج از کنترل قرار نگیرد.

پس از آشنایی با عوامل موثر بر عملکرد سوارکار، در مقالات بعدی به ارائه توضیحات بیشتری پیرامون عوامل بیرونی و درونی می پردازیم؛ پس با ما در مقالات علمی ایران هورسی همراه باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید