مجموعه سوارکاری گنبدکاووس، امکانی بالقوه برای توسعه

مجموعه سوارکاری شهرستان گنبدکاووس که یکی از بهترین ها در نوع خود در سطح ایران و در خاورمیانه به شمار می رود، زمینه بسیار مناسبی برای رونق و توسعه این شهرستان در زمینه های ورزشی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. 

در حالی که ایجاد اشتغال، فراهم کردن زمینه های محتلف برای گذران مثبت اوقات فراغت و ترویج ورزش و جذب گردشگر یکی از دغدغه های مسوولین است و برای آن سرمایه گذاری های زیادی می شود، این مجموعه تمام شرایط لازم را برای انجام امور ورزشی ، تفریحی و فرهنگی دارد.

در سال های اخیر در شهرستان گنبدکاووس نیز سرمایه گذاری های خوبی در مورد موضوعات ذکر شده انجام شده و هنوز توقعات فراوانی نیز در این خصوص وجود دارد.

با این همه در این شهرستان مجموعه سوارکاری بزرگی وجود دارد که داشتن چنین مکانی برای هر شهرستان و یا استانی فرصت مناسب و در خوری را ایجاد می کند تا بیشترین بهره را از آن ببرند.

شوق و علاقه وافر مردم این خطه به اسب و سوارکاری نزد همگان آشکار است و همین امر موجب شد تا در سال 1350ساخت این مجموعه در زمینی به مساحت400 هکتار آغاز شود.

ساخت این مجموعه جمعا 3 سال طول کشیده ودر سال 53 به بهره برداری رسید. از مجموع 400 هکتار زمینی که برای این منظور تخصیص یافته بود اکنون 150 هکتار در اختیار آن است چون سالهای پیش 100 هکتار را برای ساخت دانشگاه گنبدکاووس ، 100 هکتار دیگر را به مرکز تحقیقات کشاورزی و هواشناسی، 20 هکتار را به ورزشگاه گنبدکاووس و مقداری را هم جاده کمربندی این شهر به خود اختصاص داد.

به هر حال مجموعه سوارکاری گنبدکاووس هم اکنون 150 هکتار زمین در اختیار دارد که 40هکتار به محوطه مسابقات سوارکاری و جایگاه تماشاگران، اصطبل ، توقفگاه و دیگر اماکن مورد نیاز و محوطه اختصاص یافته و 110 هکتار هم به زیرکشت محصولات کشاورزی می رود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، این مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار شد و هم اکنون نیز در مالکیت شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است.

این مجموعه در این سال ها میزبان سوارکاران شهرهای مختلف استان و کشور بوده و در دو فصل بهار و پاییز رقابت های سوارکاری روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می کند.

البته در سال های دهه 70 و اوایل 80 کورس بهاره حدود 8 یا 9 هفته و کورس پاییزه نیز 5یا 6 هفته و فقط در روزهای جمعه برگزار می شد اما اکنون با تلاش های انجام شده از سوی مسوولان امر کورس بهاره 25 هفته و کورس پاییزه نیز 27 تا 28 هفته روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار می شود.

سوارکاری در میان مردم گلستان به خصوص ترکمن ها از اهمیت زیادی برخوردار است و همین امر موجب می شود تا در روزهای برگزاری مسابقات بیش از 5 هزار نفر از شهرهای مختلف استان برای تماشای سوارکاری به این مجموعه بروند.

البته در مورد آمار تماشاگران اتفاق نظر نیست، در هفته های عادی مسابقات بین 7تا10 هزار نفر برای دیدن مسابقات مراجعه می کنند که این تعداد روزهای پنج شنبه کمتر است.

از این مسابقات علاوه بر مردم استان گلستان، علاقه مندانی از سایر نقاط مانند کردستان، لرستان ، تهران و یزد هم دیدن می کنند.

مسابقه پیش بینی بر روی اسب ها یکی از سرگرمی های جالب برخی از تماشاچیان سوارکاری است که برای انجام آن راهکار های لازم اندیشیده شده و با اخذ مجوزهای لازم در مجموعه به صورت رسمی انجام می شود.

عدم تخصیص اعتبار برای بازسازی این مجموعه در سال های اخیر، یکی از مشکلات اساسی آن است که مسوولان و نیز اسبداران شهرستان بر آن نظر یکسان دارند.

‘حکیم ایگدری’ مدیر مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در این خصوص می گوید: پس از نامه نگاری ها و نیز دعوت مسوولان و مشاهده مشکلات ، در دو سال گذشته 15میلیارد ریال برای انجام برخی تعمیرات اختصاص یافت. 

به گفته وی، با هزینه این اعتبار پیست خاکی مسابقات، ماسه ای شد و برخی تعمیرات جزیی در جایگاه تماشاگران و محوطه این مجموعه هم انجام شد.

وی با قدردانی از تخصیص اعتبار قبلی ، ادامه داد: این مجموعه به حداقل 80 تا100 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد، تا به محلی مناسب و در خورشان سوارکاری کشور تبدیل شود.

مدیر مجموعه سوارکاری گنبدکاووس، برخی از نیازهای این مجموعه را تبدیل اصطبل های قدیمی به اصطبل های سوله ای و مدرن به همراه اتاق و سرویس های بهداشتی برای چابکسواران حداقل به تعداد 200 اصطبل ، افزایش صندلی تماشاگران به 5 هزار صندلی ، تعمیر سرویس های بهداشتی قدیمی و ساخت سرویس های جدید و دیوار کشی دور مجموعه اعلام کرد.

کمبود صندلی برای نشستن تماشاچیان یکی دیگر از مشکلات مهم است، بطوریکه هر هفته حداقل 5 هزار نفر برای دیدن مسابقات سوارکاری به این مجموعه می روند،اما تعداد صندلی ها ی موجود 1500 صندلی است.

یکی دیگر از مشکلات این مجموعه نبود سرویس های بهداشتی به اندازه کافی برای جمعیت مراجعه کننده است.

به گفته ایگدری، در این مجموعه هم اکنون 23 چشمه سرویس بهداشتی قدیمی وجود دارد در حالی که نیاز به ساخت 50 چشمه سرویس بهداشتی جدید است.

همچنین ، دیوارکشی دور این محوطه که حدود 7 هزار متر برآورد می شود ، ضمن تامین امنیت بهتر مجموعه، از ورود افراد بدون بلیط نیز جلوگیری خواهد کرد و در افزایش درآمد مجموعه موثر خواهد بود.

وی حفر دو حلقه چاه عمیق برای آبیاری اراضی و نیز فضای سبز محوطه و تامین آب شرب مجموعه یکی دیگر نیاز های اساسی آن برشمرد.

به گفته مدیر مجموعه سوارکاری گنبدکاووس، هرهفته برای برگزاری مسابقات حدود 5هزار برگ بلیط چاپ می شود اما تنها 4 هزار برگ فروخته می شود و مابقی علاقه مندان از نقاط بدون حصار وارد می شوند.

مجموعه سوارکاری گنبدکاووس 11نیروی انسانی در اختیار دارد که برای اداره این مجموعه بزرگ ناکافی است.

110هکتار اراضی کشاورزی این مجموعه هر ساله از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در قالب برگزاری مزایده اجاره داده می شود و درآمدهای آن نیز به حساب آن شرکت واریز می شود. جوایز و مخارج مربوط به برگزاری مسابقات از محل در آمدهای بلیط فروشی تامین می شود.

مدیر مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در مورد جوایز اسب های برنده نیز می گوید: روزهای پنج شنبه به صاحبان اسبهای برنده 450 تا500 میلیون ریال و روزهای جمعه نیز520 تا570میلیون ریال جایزه اهدا می شود.

به گفته وی، با اینکه سطح جوایز در سال های اخیر افزایش یافته، اما باز هم پایین است .

ایگدری می گوید: با در آمدهای این مجوعه ، مبالغ جایزه ها به سختی تامین می شود و لذا امکان آن نیست که از این محل کار عمرانی انجام شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز این مجموعه را یکی از سرمایه های مهم کشور ذکر کرده و می گوید: اهمیت سوارکاری در این منطقه زمینه مناسبی را برای ترویج ورزش ایجاد کرده است.

‘محمد حمیدی ‘ معتقد است، در کنار فعالیت ورزشی اسبدوانی، حضور بیش از 5 هزار نفر برای تماشای مسابقات، زمینه خوبی را برای انجام فعالیت های فرهنگی در کنار برنامه های ورزشی فراهم می کند.

وی نیز ضمن تاکید بر تعمیر اساسی این مجموعه ، واگذاری مدیریت مجموعه سوارکاری را به شهرستان برای بهره برداری بیشتر، مفید می داند.

اگر چه تخصیص100 میلیارد ریال برای بازسازی و حفظ چنین مجموعه بزرگی که یکی از سرمایه های کشور به شمار می رود، شاید رقم بزرگی در برابر سایر هزینه های ملی نباشد، اما احیا این مجموعه ضمن ایجاد تحول در ورزش سوارکاری کشور و ارتقای آن در سطوح بین المللی، زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را نیز فراهم می کند.

همچنین با ارتقای امکانات این مجموعه، زمینه برگزاری مسابقات بین المللی سوارکاری هم در کشور فراهم می شود.

ساخت مجدد چنین مجموعه ورزشی زیبایی در کشور ،با توجه به مشکلات موجود شاید در چند سال آینده مقدور نباشد ، اما با تخصیص این اعتبار ضمن حفظ و نگهداری این سرمایه عظیم کشور، به یکی از خواسته های منطقی مردم این خطه نیز پاسخ مثبت داده خواهد شد.

با اینکه مسوولان این شهرستان از فرماندار تا نماینده مردم و مدیرکل ورزش و جوانان استان تلاش هایی رابرای تامین اعتبار باز سازی این مجموعه انجام می دهند، اما گره کار با عنایت مسوولان وزارت ورزش و جوانان باز می شود.
ایرنا / محسن شاکری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید