لغتنامه ی زبان اسب (2)

در مقاله قبل تأکید کردیم که فهمیدن زبان گفتاری اسب با توجه به مناطق مختلف متفاوت است. با این وجود گفتیم که برخی صداها یا رفتارها و حرکت های اسب هستند که معنی و مفهوم خاصی را می رسانند. 12 مورد از این علائم را در مقاله قبل بررسی کردیم و مابقی آن را در این مقاله تشریح خواهیم کرد.

خیلی خوب است! این حالت در صورتی که دو اسب خیلی به هم نزدیک باشند، با فشار آوردن به یکدیگر و یا با دمیدن هوا به بیرون صورت می گیرد.

اظهار علاقه و دوستی: با دمیدن هوا به بیرون، از طریق منخرین و یا با مالش بینی و سر به بینی و سراسب دیگر بیان می شود.

اظهار تنفر و انزجار: با حالت تهدید و با استفاده از پاها و دندان ها انجام می شود. اگر اسب مقابل نیزهمین احساس را داشته باشد، نزاع و درگیری شروع می شود.

بیادعوا کنیم!  با یک شیهه ی بسیار شدید و جیغ مانند صورت می گیرد. در صورتی که اسب مقابل، جاخالی کند و بترسد وازمیدان به در رود، نر با حالتی پیروزمندانه به سمت مادیان می رود و احساس غرورش را بیان می کند و مادیانش را به جای امن تر می برد.

اظهارعلاقه ی مادیان به کره:  با پوزه زدن به کره و دمیدن قوای هوا ازطریق منخرین صورت می گیرد و به این معنی است که هیچ خطری تو را تهدید نمی کند. این حالت با فشار دادن کره به سمت مخالف خطر، از طرف مادیان صورت میگیرد.

بیا شیر بخور !این حالت را مادیان با باز کردن یکی از پاهای عقب و باز کردن میدان برای شیر خوردن انجام می دهد.

این کار را نکن! این جمله را مادیان با کشیدن شیهه ای بلند به کره اش میگوید.

تشنه هستم! این جمله را کره با پوزه زدن به پهلوی اسب و نزدیکشدن به پستان بیان می کند.

من، فقط یک کره کوچک هستم، اظهارترس و عجز با پایین و بیرون نگه داشتن سر، و درحالی که لب ها را به سمت بالا و بیرون می کشد و دهان را باز،و زبان را بیرون میاندازد و حالت شیرخوردن را به خود می گیرد، بیان می شود.

اظهار ترس: با کشیندن شیهه صورت می گیرد، و زمانیکه اسبی به سایر اسبهای گروه نزدیک شود، با چسبیدن به یکدیگر، امنیت دوباره بازیافته ی خود را احساس میکند.

بیا از این جهنم برویم! بزن به چاک: با بالا کشیدن سر و دم و خرخر کردن و شیهه ی آرام و سپس فرار،این حالت نشان داده می شود.

درخواست کمک: احساس دردبا کشیدن شیهه ای شبیه به ناله صورت می گیرد، که کاملاً قابل تشخیص است.

نگران نباش!  با انجام خوشامدگویی صورت می گیرد، و اسب تحت خطر را مطمئن می کند که نگران نباشد، و این کار با ایجاد تماس بدنی، کامل می شود.


 رئیس، منم! تهدید با سر و دندان صورت می گیرد. جواب این تهدید ممکن است به دو صورت باشد: نه، تو رئیس نیستی؛ که اینکار را اسب اول با همان حالت تهدید انجام می دهد، و یا با نادیده گرفتن تهدید، صورت می گیرد.

پس این صبحانه لعنتی من کجاست!  این حالت ممکن است تنها با یک خوشامدگویی، خرخر کردن و یا در حالتی جدیدتر با ضربه زدن به ظرف غذا صورت گیر. هر اسب دارمی فهمد که اسبش چگونه این منظور را میرساند. پس از جواب گرفتن، یعنی غذا گرفتن، اسب ممکن است پاسخ های مختلفی بدهد، از جمله «متشکرم»، که باخوردن بقیه ی غذا، و یا «ممکن است کمی بیشتربخورم» که با پوزه زدن به جیب اسبدار و مالیدن خودش به او و اظهارتنفر از غذا را با تف کردن آن به بیرون نشان می دهد.

گرسنه هستم! پوزه و لبهای خود را به آخورمی مالد و یا سر خود را به دراصطبل میکوبد.

بیا،دیگر! با چرخش اطراف اسب دیگر، این درخواست را نشان میدهد.

من را تنها نگذارید!  بگذارید با هم برویم! با شیهه ای آرام و یا ضربه زدن به دراصطبلنشان داده می شود.

خسته شدم!با عدم انجام کاری که در حال انجام ان است، بیان می شود.

دیگرنمیتوانم! با عدم انجام کاریکه در حال انجام است،نشان داده می شود.

مثل این که مجبورم!با اکراه و به آهستگی،حرکت قبلی را تکرارمی کند.

احساس خارش کردن: با سابیدن قسمت مورد خارش به شیء یا چیزی نشان داده میشود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید