فدراسیون سوارکاری به دنبال افزایش جمعیت اسب ترکمن است

در بهار سال 1338 نخستین مسابقه اسب‌دوانی با نصب تور و طناب در محدوده میدان برگزار شد که جمعیت بسیار زیادی از این مسابقات استقبال کردند.

در دو سال بعدی اقدامات بسیاری از سوی باشگاه در بهبود وضعیت میدان صورت گرفت از جمله نرده‎کشی دور پیست، تهیه و راه‎اندازی دپار 24 اسبی دو تکه دور زن صورت گرفت از سال 1350 بود که دولت وقت شروع به ساخت مجموعه اسب‌دوانی فعلی شهرستان گنبدکاووس کرد که پس از سه سال به بهره‎برداری رسید

 از آن زمان تا حالا، سالیان سال است که این مکان به میعادگاه دوستداران و عاشقان اسب و اسب‌دوانی در استان گلستان و کشور تبدیل شده و همه ساله در فصول بهار و پاییز خیل عظیم تماشاگران را به خود جلب می‎کند.

 در سال‎های اخیر هم با تلاش حکیم ایگدری مدیر مجموعه سوارکاری گنبدکاووس اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته، وضعیت پیست مسابقه بهبود یافته، سقف جوایز نیز به طور بی‎سابقه‎ای افزایش داده شده و به طور کلی حضورشان مایه خیر و برکت بوده است.

 اهمیت مسابقات سوارکاری در گنبدکاووس باعث شده تا مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری کشور از نزدیک شاهد ظرفیت‎ها و نواقص مجموعه سوارکاری گنبدکاووس باشند. وی در این بازدید در گفت‎وگو تفصیلی با خبرنگار فارس در گنبدکاووس دیدگاه‎های این فدراسیون را در خصوص حمایت از اسب‌دوانی در این استان را اعلام کرد که توجه خوانندگان را به گفت‎وگو جلب می‎کنیم:

 رئیس فدراسیون سوارکاری در این گفت‎وگو گفت: تلاش مجموعه فدراسیون سوارکاری بر افزایش جمعیت اسب ترکمن است.

 سوال: ضمن تبریک به خاطر انتخاب شما به عنوان رئیس فدراسیون سوارکاری، چه دلیلی باعث شده که به سمت مدیریت این ورزش قدم بگذارید و نظر شما در خصوص جایگاه اسب‌دوانی گلستان خصوصا گنبدکاووس در عرصه اسب‌دوانی چیست؟
 
پاسخ خلیلی: هر مدیر ورزشی که خود را کاندیدا فعالیت در فدراسیون‎های ورزشی می‎کند به طور حتم برنامه‎هایی را برای بهبود شرایط دارد.

 بیشترین انگیزه‎ای که مرا به سمت مدیریت این رشته جذاب کشاند کمک به دوستان قدیمی اسب‌دوانی و سوارکاری نقاط مختلف کشور از جمله در استان گلستان و به خصوص شهرستان گنبدکاووس بود که سال‎ها در کنار یکدیگر بودیم، بوده است، دوستانی که با زحمات چندین ساله خود کاری کردند که الان ما در کورس‎های بهاره و تابستانه در استان گلستان مشاهده می‎کنیم.

موج عظیمی از طرفداران و علاقه‌مندان به اسب‌دوانی حاصل سال‎ها برنامه‎ریزی دوستانمان در مجموعه سوارکاری بوده و بنده هم به عنوان خدمتگذار در کنار این تماشاگران و زحمت‎کشان اسب‌دوانی خواهم بود.

 شما نگاه کنید بخشی از رزق و روزی مردم استان از صنعت اسب مهیا می‎شود و این نعمتی است که خداوند متعال برای ما ارزانی داشته تا از این موهبت نهایت استفاده را ببریم همه این عوامل دست به دست هم می‎دهند تا از انگیزه بالایی برخوردار شوم.  

 سوال: تلاشی که در این مدت برای جایگزینی نژاد مختلط به جای نژاد دوخون یا بهتر بگوییم نژاد بومی این منطقه در حال انجام است فدراسیون چه راهکارهایی با توجه به اینکه مردم این منطقه که علاقه خاصی به نژاد بومی خود دارند برای برون‎رفت از این وضعیت در نظر گرفته ‎است؟

 پاسخ خلیلی: شما اگر به برنامه‎های مسابقات اسب‌دوانی دقت کنید یک دوره از مسابقات به اسب‎های نژاد ترکمنی اختصاص دارد با عنایت به اینکه تلاش مجموعه فدراسیون سوارکاری بر افزایش جمعیت اسب ترکمن است.

 حمایت‎های مردمی و در کنار کمک‎های مسئولان ذیربط می‎تواند در تعداد برگزاری کورس‎های خالص اسب ترکمن مثمرثمر واقع شود.

 سوال: برنامه شما برای افزایش نژاد اسب ترکمن چیست؟

 پاسخ خلیلی: دقیقا سیاست‎های ما نیز بر همین منوال یعنی افزایش تعداد جمعیت اسب‎های بومی استوار است، بالاخره اسب‎های بومی سرمایه‎های عظیم ژنتیکی این صنعت هستند.

 فدراسیون سوارکاری با پیگیری‎هایی که از طریق کارشناسان و متخصصان وزارت جهادکشاورزی از طریق برگزاری جلسات و تشکیل کارگروهی مربوط نحوه افزایش اسب ترکمن را با جدیت مورد ارزیابی قرار خواهد داد.
 
با توجه به استقبال خوب مردم این منطقه از اسب ترکمن تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این نژاد خالص را زنده نگه داریم ولی تا آن زمان جمعیت بسیار زیادی اسب دو خون داریم که تلاقی از نژاد اسب‎های ترکمن و «ترابرد» است و که جمعیت آنها هم قابل توجه هستند، مواجه هستیم.

 

در حال حاضر جمعیت اسب‎های دوخون از «ترابرد» بیشتر هستند، لذا مسائل گفته شده را باید به این سمت ببریم که سر و سامان بگیرند و این کار باعث شود که به اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد نیز پایان داده شود. یعنی ما به جایی برسیم که اسب‎های خالص از عرب، ترکمن به علاوه «ترابرد» را در نقاط مختلف کشور بدوانیم البته برای پیاده کردن این کار دو الی سه سال زمان نیاز داریم.

 سوال: برای رفاه تماشاگرانی که بزرگترین حامی کورس‎های اسب‌دوانی استان گلستان هستند با وجود اینکه کمترین کار ممکن برای آنها انجام شده چه برنامه‎هایی دارید؟

 پاسخ خلیلی: بعد از پیستی که به همت همکاران ما در هیئت اسب‌دوانی استان گلستان بازسازی شد، اولویت بعدی فدراسیون ایجاد سایبان، ایجاد و مرمت سرویس‎های بهداشتی و تغییر زمان برگزاری مسابقات برای رفاه تماشاگران و حامیان کورس‎های اسب‌دوانی است.

 تلاش داریم که زمان برگزاری مسابقات اسب‌دوانی را در فصل تابستان در حدود ساعت 17 برگزار کنیم تا کورس‎های پایانی تقریبا در زیر نور خورشید برگزار شود البته می‎توان با مرمت و توسعه روشنایی مجموعه‎های اسب‌دوانی استان این کار را عملی کرد تا مردم در آسایش و آرامش بیشتری از مسابقات اسب‌دوانی لذت ببرند.در حال حاضر مشاهده می‎کنیم که مردم با مشکلات زیادی فقط به خاطر علاقه‎ای که به مسابقات سوارکاری دارند مشغول تماشای کورس می‎شوند که مشاهده این وضعیت مسئولیت ما را برای حمایت از هواداران و رفاه آنها دو چندان می‎کند.

  سوال: برنامه فدراسیون برای حمایت از پرورش‎دهندگان اسب ترکمن چیست؟ اصولا شما به عنوان رئیس فدراسیون سوارکاری چه ایده‎هایی دارید تا نگاه مسئولان کشوری به اسب و اسب‌دوانی نگاه اقتصادی باشد؟ به عنوان مثال در صادرات اسب محدودیت‎های ویژه‎ای وجود دارد که عملا دست اسبداران را برای صادرات بسته است؟

 پاسخ خلیلی: امروزه تجارت پرورش اسب یکی از پرسودترین فعالیت‎های اقتصادی است، برای همین وزارت جهاد کشاورزی و فدراسیون سوارکاری کشور می‎توانند برای رفع این معضل بالاترین نقش را ایفا کنند.

 طی هماهنگی و پیگیری انجام شده کارگروهی برای همین منظور در وزارت جهاد کشاوری تشکیل دادیم. تا با یک برنامه منسجم و هماهنگ تعریف جامعی را در این زمینه داشته باشیم.
 
وقتی از صنعت پرورش اسب صحبت می‎شود بزرگترین مولفه‎اش سودآوری است دیگر کسی نمی‎تواند بگوید که من فقط اسب را دوست دارم بلکه در کنار دوست داشتن اسب باید به مسائل اقتصادی آن نیز توجه ویژه‎ای کند.

 اگر در کنار علاقه به اسب ترکمن، پرورش اسب و سودآوری نگاه ویژه‎ای شود آن وقت می‎توان در کنار آن اشتغالزایی پایدار برای افزایش سطح درآمد اقتصادی مردم منطقه به ارمغان آورد.

 در حال حاضر بزرگترین مانع برای صادرات اسب، قرنطینه‎های آن هستند که اجازه خروج اسب از کشور را مشکل مواجه کرده است.

 سوال: بحث قرنطینه‎ها آیا به نظر شما حل ‎شدنی است؟

پاسخ خلیلی: بله، همین الان که من در کنار شما هستم نمایندگانی از دیگر کشورهای جهانی برای رفع مشکل قرنطینه‎ها وارد کشور شده‎اند. قرنطینه‎هایی که در اطراف شهر «کرج» قرار دارند امیدواریم مورد تایید قرار گیرند.

 در شهریور امسال قصد داریم هشت الی 9 راس اسب برای مسابقاتی که در کشور کره‎جنوبی در شهر «اینچوان» برگزار می‎شود همرا با چابک سواران اعزام کنیم که شامل چهار راس اسب به همراه چهار چالکسوار برای مسابقات پرش و چهار اسب به همراه با چهار چابک‌سوار دیگر برای درتاژ هستند.

 برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی چابک‌سوار را می‎خواهیم همراه با اسب‎های خود برای مسابقات درتاژ اعزام کنیم.

 امیدواریم با کمک وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک این کار عملی شود.

 سوال: حرف پایانی اگر دارید، بفرمایید؟

 خلیلی: تشکر می‎کنم از مجموعه خبرنگاران خبرگزاری فارس در استان گلستان که انعکاس‎دهنده مسابقات اسب‌دوانی هستند.

 همچنین از حکیم ایگدری مدیر مجموعه اسب‌دوانی گنبدکاووس و همکاران پرتلاش این مجموعه نهایت قدردانی را دارم.

 از مردم عزیز شرق استان گلستان که با عشق و علاقه در تمام فصول از فعالیت‎های میدان سوارکاری حمایت می‎کنند هم تشکر ویژه‎ای دارم.

 فارس / شیرمحمد شیروانی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید