راز نعلبندی اسب ها

نعلبندی و بررسی سم اسب برای افرادی که تازه وارد دنیای اسب و سوارکاری شده اند یک وقت کشی بیخود و بیهوده به نظر می رسد. اما نعلبندی و مراقبت از سم اسب یکی از کارهای بسیار مهم برای سالم ماندن اسبتان است.

 اسبها در اصل حیواناتی آزاد هستند که در طبیعت مرتب در حال راه رفتن و گشت و گذارند. به خاطر همین سمهایشان با طبیعت وحشی سازگار است و برای سفرهای طولانی آفریده شده، نه برای ماندن در گوشه اصطبل و کمی قدم زدن در طول روز!

سم اسب شما هم درست مثل ناخنهای خودتان باید مرتب اصلاح و کوتاه شود، وگرنه رشد بیش از حد آن باعث شکستن یا نامتعادل شدنش می شود و قسمت بزرگی از سم را دچار آسیب می کند. اگر سم اسبتان بشکند یا رشد نامتوازن پیدا کند ممکن است باعث لنگ شدن اسب شود، که مشکل کوچکی نیست.

وقتی ما انسانها کفشی می پوشیم که مناسب پایمان نیست، تعادل خوبی نداریم و نمی توانیم درست راه برویم، مدام اذیت می شویم و درد می کشیم، ممکن است ستون فقرات و پشتمان آسیب ببیند و سلامتی مان به خطر بیفتد. سم و نعل اسبها هم به همین صورت است. آنها نیاز دارند کفش مناسب بپوشند، و این دست صاحبشان است.

پرورش اسبهایی با سم ضعیف

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پرورش اسب روی طرز کار نعل اسب تاثیر می گذارد. اگر اسبها به صورت طبیعی زاد و ولد کنند و انسان در این امر نقشی نداشته باشد، روند طبیعت و قانون انتخاب طبیعی به نژادهایی از اسب که سمهای ضعیفی دارند اجازه تولید مثل و بقا را نمی دهد. اما پرورش دهندگان اسب به نوع و شکل و مقاومت سم اسب توجهی ندارند، بلکه شکل سر اسب یا رنگ و خصوصیات بدنی اش توجه می کنند. به همین خاطر ژنتیک اسبهای دارای سم ضعیف یا بدشکل در طی نسلها ادامه یابد و تقویت شود؛ مساله ای که روی سلامتی و کار اسب تاثیر زیادی دارد.

سم اسب حدود نیم سانت در ماه رشد می کند و برای اینکه توازن و شکل مطلوبش را حفظ کند و دچار شکستگی نشود باید مرتب اصلاح شود. نعلبند نعل اسب را در می آورد، سم را اصلاح می کند و دوباره به آن نعل می بندد. نعل اسب جلوی رشد سم را نمی گیرد؛ اگر سم اسبتان مرتب اصلاح نشود یا نعل اسب برای مدتی طولانی روی سم باقی بماند، اسبتان دچار لنگش می شود.

گاهی اوقات می توان همان نعل قبلی را دوباره استفاده کرد و گاهی اوقات هم باید آن را عوض کرد. نعلبند شما می تواند در این مورد تصمیم گیری درستی داشته باشد.

سم اسب نعل شده بیشتر از سم نعل نشده آشغال را به خود می گیرد، و تجمع آشغال، خرده سنگ و گل یا حتی یخ می تواند برای اسب دردناک باشد و به او آسیب بزند. فشار اضافی باعث می شود راه رفتن برای اسب سخت شد و امکان ایجاد عفونت باکتریایی در پای اسب زیاد می شود. هر روز مواد خارجی و آشغالها را از زیر سم اسبتان تمیز کنید و نگذارید عفونت ایجاد شود.

 

آیا می توانم اسبم را نعل نکنم؟

بهتر است چنین کاری نکنید. اما به هر حال، اگر فعالیتی که با اسبتان انجام می دهید سبک بوده و نیاز به داشتن نعل ندارد، و اگر شکل و انعطاف پذیری و استحکام سم اسبتان طوری ست که تحمل این وضعیت را دارد، می توانید اسبتان را نعل نکنید. اما در این حالت هم هر شش هفته یک بار باید سم اسبتان اصلاح شود.
 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید