جعبه کمک های اولیه 3

بانداژها: ارزان ترین نوع بانداژ، بانداژ سفید غیر کشی است که بافت درشتی دارد. این نوع بانداژ عملاً کاربردی برای اسب ندارد ولی در جعبه کمک‌های اولیه‌ای که به طور آماده از بیرون می‌خرید یافت می‌گردد که می‌توانید آن را از جعبه خارج کنید.

چون این نوع بانداژ قابلیت انعطاف ندارد، از این رو نمی‌توان آن را هنگام استفاده با شکل پای اسب تطبیق داد و نیز نمی‌توان به آن زاویه خاصی داد.

از این رو هنگام بستن به دلیل عدم انعطاف به سرعت پایین می‌آید. بهترین و مناسب ترین بانداز رایج برای اسب ها، بانداژ کرپ است. این محصول از هر دو سمت کش می‌آید و به ما اجازه می‌دهد که انواع شکل‌ها را به آن بدهیم و در عین حال می‌توان آن را محکم بست، در صورت نیاز می‌توان انگشت خود را زیر آن برد معمولاً در انتهای بانداژ کرپ یک سنجاق ایمنی برای نگه داشتن وجود دارد.

برخی از مالکان به این سنجاق خوشبین نیستند و نگرانند زمین بیفتد و مشکلاتی پیش آورد، البته احتمال این مسئله بسیار نادر است ولی اگر شخصی دچار نگرانی است می‌تواند یک بانداژ ثابت روی بانداژ کرپ ببندد. بانداژ کرپ قابل شستشو و استفاده مجدد است ولی با این کار مقداری از خاصیت ارتجاعی آن کاهش می‌یابد.

بانداژهای خود چسب نوع دیگری از بانداژ هستند که قابلیت آنها از روی نامشان پیداست. اینها بانداژهایی هستند که لایه‌های آن به همدیگر می‌چسبد ولی خود بانداژ به پوست و یا چیز دیگر نمی‌چسبد. از مزیت‌های این بانداژ آن است که اگر اسب هنگام بانداژ نمودن تکان سریع خورد و یا لگد انداخت و بانداژ از دست شما خارج شد، به زمین نمی‌افتد و قسمت باز نشده آن در تمام طول اصطبل باز نمی‌شود. بانداژ خود چسب در هنگام مصرف کشیده می‌شود، از این رو شما باید میزان محکم بودن آن را کنترل کنید زیرا با چسبیدن لایه‌های بانداژ بر روی هم نمی‌توان توقع کشش اضافه‌ای داشت.

توجه داشته باشید که اگر پاهای اسب در زیر بانداژ ورم کند بانداژ محکم تر می‌شود. به همین علت باید قبل از بستن، در زیر آن یک لایه گاز- پنبه قرار دهید تا بعد از ورم کردن پا، قابلیت ارتجاع داشته باشد. اگر بانداژ خود چسب را برای پای متورم استفاده می‌کنید بدانید که پس از خوابیدن ورم به دلیل فقدان حالت ارتجاعی باند، پانسمان شل می‌شود. بانداژ خود چسب در قیاس با پانسمان خالی، حفاظت بیشتری از عضو به عمل می‌آورد.

این نوع بانداژها گرانتر از بانداژ کرپ هستند ول یاز طرفی به دلیل آنکه شکل پا را به خوبی به خود می‌گیرند و نیز به دلیل خاصیت خود چسبی نیاز به مراقبت از انتهای باند نیست. به همین دلیل مصرف آنها راحت تر است.

این بانداژها مجدداً قابل استفاده هستند اما هنگام باز کردن آنها باید خیلی مراقب بود که پاره نشود. همچنین قابل شستشو بوده ولی هنگام استفاده دوباره متأسفانه قابلیت چسبندگی خود را از دست می‌دهند.

بانداژهای چسبی نوع دیگری از پانسمان‌ها هستند که به آب مقاوم بوده و بسیار بادوامند. آنها خیلی خوب به مو می‌چسبند و پانسمان را محکم بر روی محل نگه می‌دارند. ولی متأسفانه هنگام برداشتن آن موهای پوست کشیده می‌شود و حیوان آزرده می‌گردد. خاصیت چسبندگی بانداژ در حرارت‌های پایین عمل نمی‌کند و باید قبل از استفاده آن، آن را به آرامی گرم کرد.

این کار علی الخصوص باید برای انتهای بانداژ که احتمال پایین افتادن دارد انجام شود. تور مجوف ارتجاعی نوع دیگری از پانسمان است. این نوع تور، پانسمان را به اندازه کافی محکم نگه نمی‌دارد و ارزشی در حفاظت از پای آسیب دیده ندارد، اصولاً بانداژ کردن مفصل پای اسب‌ها به دلیل شکل و میزان متحرک آن کار مشکلی است. زیرا قطر پا در پایین پانسمان از نظر مفصل پا کمتر است.

از این رو شما باید پانسمان را محکم تر ببندید وگرنه پایین می‌آید. برای بانداژ کردن مفصل پانسمان های فشرده تخصصی وجود دارد که با وجود گران بودن، مشکلات ذکر شده بالا را برای ما حل می‌کند. این پانسمان‌ها از جنس لیکرا بوده و شکل و اندازه ویژه هر مفصل را دارا هستند.

ضمادها
در مورد ارزش کاربردی ضمادها بحث‌هایی وجود دارد. تئوری مصرف آنها برگرداندن حرارت به عضو است. این عمل موجب افزایش خون در محل  می‌شود. موادی نظیر کائولین قادرند مایعت حاوی چرک را از زخم خارج کنند، ولی این عمل تنها در ناحیه کوچک زخم است و ماده مربوطه به درون پوست نفوذ نمی‌کند. کائولین را می‌توان در گرما و سرما بکار برد. حرارت این ماده با دمایی بسیار جزئی به سرعت بالا می‌رود، بدین جهت در زمره ضمادهای فوری قرار می‌گیرند.

این نوع ضماد از پوسته نازک پلی تنی تشکیل شده که حاوی کائولین است و به سرعت با غوطه ور شدن در آب گرم، گرم می‌شود. با قرار دادن فویل آلومینیومی در اطراف ضماد کائولین می‌توان به حفظ دمای آن کمک کرد. عیب اصلی کائولین آن است که پاک کردن آن کار مشکلی است و اگر کائولین جدید را بدون پاک کردن کائولین قبلی مجدداً روی زخم گذاشته شود اثر بخش نخواهد بود. انیمالینتکس نوعی دیگر از ضماد است که متشکل از یک گاز- پنبه بوده که با ماده شیمیایی خاصی اشباع شده است.

این ضماد با غوطه ور شدن در آب گرم فعال می‌شود. ولی برای مقابله با سرما قابلیتی ندارد. استفاده از آن بسیار راحت است زیرا شما فقط باید آن را به دور ناحیه مورد نیاز بپیچانید. فقط هنگام بستن آن توجه کنید که سمت فعال پانسمان، پشت به زخم باشد. هنگامی که این ضماد را از روی زخم بر می‌دارید. در زیر خود توده‌ای ژلاتینی باقی می‌گذارد که باید آن را پاک کرد.

پانسمان سرد
سرما در شرایط مختلفی کاربرد دارد. به این منظور می‌توان بانداژها را قبل از بستن در آب سرد غوطه ور نمود. یا می‌توان از یخ در میان لایه‌های بانداژ استفاده کرد. گاهی در موارد اورژانس از کنسرو نخود فرنگی فریز شده هم می‌توان استفاده نمود. اما بسته‌های قابل ارتجاع مخصوصی وجود دارد که شبیه بسته‌های سرد نگهدارنده غذا در پیک نیک‌ها است. اینها در دمای بسیار پایین فریز می‌شوند و برای مدت طولانی سرمای خود را حفظ می‌کنند. بانداژ بونر هم نوعی بانداژ است که رطوبت را جذب نموده و هنگام یخ زدن آب به اندازه کافی قابلیت ارتجاعی خود را حفظ می‌کند. این نوع بانداژ به دلیل تماس نزدیک با محل آسیب دیده، قابلیت سرد کنندگی بالایی دارد.

قیچیها
در جعبه کمک‌های اولیه باید یک جفت قیچی تیز وجود داشته باشد. نوک این قیچی‌ها باید گرد باشد که در اثر حرکت ناگهانی اسب، ایجاد جراحت نکند.

دماسنج
در جعبه کمک‌های اولیه وجود یک دماسنج ضروری است. اندازه گیری درجه حرارت اسب با قرار دادن دماسنج به مدت یک دقیقه در مقعد انجام می‌پذیرد. دماسنج الکترونیکی، دما را به صورت دیجیتالی می‌خواند، ولی برای خواندن دماسنج معمولی نیاز به تمرین است. نکته مهم اینکه هیچ گاه از اسب بیمار برای تمرین یادگیری استفاده نکنید زیرا دانستن حرارت واقعی اسب در این هنگام بسیار مهم است. درجه حرارت نرمال یک اسب سالم بین 101 تا 5/101 فارنهایت یا 5/38 سانتیگراد می‌باشد.
 
انتخاب با شما است
در جعبه کمک‌های اولیه مخصوص اصطبل چندین نوع بانداژ می‌تواند موجود باشد که انتخاب نوع آن با شما است. مثلاً در مورد بانداژها حضور دو عدد بانداژ کرپ ضروری است ولی از بین انواع دیگر بانداژ می‌توانید به انتخاب خود یک نوع را در جعبه بگذارید، به عنوان مثال بانداژ خود چسب یا بانداژ چسبی ارتجاعی.
می توان دور کننده حشرات، دماسنج و ضمادی که احتیاج به حرارت دارد را از جعبه مربوط به اصطبل حذف نمود. اگر احتمال می‌دهید در خارج اصطبل نیاز به پانسمان سرد شود، باید قبل از رفتن به محل برنامه ریزی شده یک جعبه حاوی پانسمان سرد را هم تهیه نمائید. جعبه‌ای که مخصوص رفتن به گشت است خیلی سبک و ساده تهیه می‌شود و حاوی یک سواب پوستی، یک پانسمان غیر چسبی زخم و یک بانداژ گرپ یا خود چسب می‌باشد. وزن کلی چنین جعبه‌ای تنها 45 گرم است و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند ولی قادر به حل بسیاری از مشکلات جزئی است. در خلال بحث‌های آینده به بررسی مشکلات شایعی که می‌توانند قسمت‌های مختلف بدن اسب را گرفتار کنند می‌پردازیم. در هر مبحثی که از کمک‌های اولیه صحبت به میان آمده، فرض را بر آن می‌گذاریم که یک جعبه کمک‌های اولیه کامل در دسترس شخص است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید