اهمیت سم اسب در مدیریت اصطبل

از آجائیکه مقوله stable managr در ایران جایگاهی ندارد و یا به طور شایسته ای به آن پرداخته نشده . چه بسا آسیب هایی که از نبو د یک مدیر کارآزموده و مجرب از این کمبود به اسبان وارد آمده.

یکی از این آسیب ها که بسیار هم جدي و حائز اهمیت است و متأسفانه مر بیان و اسبداران عزیز به آن اهمیت کافی نمی دهند مقوله سم می باشد.

 بر هیچکدام از ما پوشیده نیست که اسب گران قیمت بدون سمی سالم به هیچ کار نمی آ ید . اسبان خوب بسیاري بدون مدیریت و به خاطر عدم رسیدگی مناسب دچار مشکلاتی جدي از ناحیه سم شده اند .

اسبی همیشه شاداب می ماند که در درجه اول تغذیه مناسب و حرکتی کافی داشته باشد, تحرك براي اسب بی معنیست اگر اسب از اندام حرکتی سالمی برخودار نباشد و یکی از اصلی ترین ارکان یک دست و پاي سالم سمی خوب است .  عوامل زیادي در کیفیت مناسب یک سم

دخیل است که در رأس آن ژنیتک قرار دارد . اسبی با ژنی خوب کمتر دچار آسیب می شود .

نکته دیگر بستري است که اسب در زیر دست و پاي خود دارد که بیشترین صدمات از این نا حیه به سم وارد می شود . بسترهاي مرطوب فضاي مناسبی براي رشد نوعی باکتري در ناحیه (with line ) در سم می کند که باعث تخریب دیواره ي سم شده و آسیب هاي جدي را براي اسب به وجود می آورد .

trash یا گندیدگی که در نواحی مختلف سم ایجاد می شود یکی دیگر از بیماري هاي سم می باشد و به خاطر رطوبت زیاد در بستر اصطبل به وجود می آید

trash  در ناحیه ي قورباغه بسیار شایع است که در نهایت منجر به متلاشی شدن و درد در این عضو حیاتی (قورباغه ) می شود.  یک بستر مناسب و خشک می تواند از تمام این مشکلات جلوگیري کند و بر کسی پوشیده نیست که پیشگیري بهتر از درمان است . از طرفی دیگر نبود رطوبت کافی در سم خود باعث بروز مشکلاتی دیگر در سم می شو د.

خشکی قورباغه – ترك هاي سم ( که انواع مختلف دارد ) و در نهایت خشک شدن کلی سم یکی دیگر از مواردي است که می تواند سلامت یک سم خوب را تهدید کند .

سم اسب به خاطر نوع آناتومی بسیار پیچیده و زیباي آن خاصیت ضربه گیري براي حیوان دارد . با خشک شدن و گرفته شدن این خاصیت هر گامی که اسب بر می دارد تهدیدي جدي براي کل آناتومی اسب مخصوصاً اندام حرکتی آن بشمار می آید.

خاصیت ضربه گیري و انعطاف پذیري سم براي یک اسب ورزشی که گاها بر روي یک اندام خود وزنی بیش از یک تن را تحمل می کند حکمی حیاتی دارد .
 با خشک شدن سم این خاصیت از بین می رود پس روغن زدن به موقع سم و رساندن رطوبت به میزان کافی به این عضو حیاتی در پیشبرد کیفیت ورز شی این حیوان تأثیر بسزایی د ارد.

 

در نهایت می توان گفت: که برقراري تعادل در نگهداري سم  براي حفظ سلامت و شادابی این عضو حساس اهمیت زیادي دارد. یکی از موادي که می توان به عنوان یک بستر خوب براي اسب پیشنهاد کرد پوشال چوب می باشد . چوب به خاطر جنس فیبر مانند خود خاصیت جذب

رطوبت خوبی دارد به طوریکه نه تنها رطوبت اضافی را جذب خود می کند بلکه از پخش شدن ادرار اسب به دلیل راه رفتن حیوان در اصطبل جلوگیري می کند.

به طور کلی می توان گفت : سمی سا لم و مورد تأیید یک نعلبند حرفه اي یا یک دامپزشک خوب است که اگر آن سم را با یک وسیله اي مانند سم پاك کن خالی کردید:

1- بوي زننده اي نداشته باشد. 2- کف سم مرطوب یا خیس نباشد 3- اگر با وسیله اي مثل نوك همان سم پا ك کن به کف سم کشیده شد  باعث تخریب و جدا شدگی کف یا دیواره سم نشود  4- قورباغه اي که حکم قلب تپنده سم را دارد بافتی شفاف زنده و نرم را داشته باشد.

در نهایت بودن یک مدیر اصطبل را براي هر اصطبل حرفه اي را به شما دوستان عزیز توصیه میکنیم. رسیدگی و رعایت کردن نکاتی که در نظر بعضیها اهمیت چندانی ندارد در پیشبرد سطح کیفی سواري یک اسب اهمیت بسزایی دارد .

مسعود قدیري

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید