آیا برنده شدن اسب شما ربطی به شجره اش دارد؟

دانشمندان انگلیسی با انتشار نتایجی حیرت انگیز از پژوهش درباره موفقیت اسب های اصیل سر و صدای زیادی به راه انداختند، نتیجه این پژوهشش چنین بود: پولهای هنگفتی که برای کشش اسب خود با یک نریان خوش تیپ وزیبا و با شجره عالی هزینه می کنید فقط 10% در موفقیت اسبی که متولد می شود تاثیر قطعی دارد!

 

پژوهشگران اعلام کردند که موفقیت و بُردهای یک اسب در مسابقات سوارکاری تا حدود 90% بستگی به این دارد که در طول زندگی اش چه اتفاقاتی برایش رخ دهد شامل اینکه، چگونه پرورش یابد و چه کسی او را تربیت نماید و تمرین دهد.

واقعیت این است که کره اسب دوست داشتنی شما فقط ده درصد از توانایی ها وموفقیتش را از پدر و مادر خوش نامش به ارث برده و خواهد برد.

محققین این نتایج را با بررسی میزان موفقیت ها، میزان هزینه برای کشش، و روند و سبک زندگی بیش از 4000 راس اسب از سال 1922 میلادی تا کنون به دست آورده اند.

یکی از پژوهشگران درباره این تحقیق می گوید: “شاید کره های نریان های گرانقیمت برد وموفقیت های بیشتری داشته باشند، اما این ماجرا الزاما به ژنهایی که از پدر و مادرشان ارث برده اند مربوط نمی شود، بلکه احتمالا به این دلیل می تواند باشد که اسبهایی که این همه برای تولیدشان هزینه شده، برای تربیت و نگهداری و آموزششان هم همینقدر هزینه می شود.”

این خبر برای پرورش دهندگان اسب بحث برانگیز و حیرت آور بوده است و واکنش های متفاوتی در بر داشته، لیکن شاید آنها معتقدند همین ده درصد هم ارزش این همه هزینه کردن را دارد، از طرفی این موضوع مخالفان سرسختی نیز دارد و تثبیت این پژوهش برای سایرنظاره کنندگان کار آسانی نخواهد بود!

به این ترتیب می توان برداشت کرد که بسیاری از اسب های گران قیمت نان شجره خود را می خورند و اگر در محیطی مانند ایران ادامه حیات بدهند، بسیاری از توانایی ها وماهیت فیزیکی مرتبط با قهرمانی را در یک پروسه زمانی از دست خواهند دا( اتفاقی که در بسیاری از اسب های پرشی وارداتی رخ داده و خواهد داد) و به استناد به همین مطلب می توان امیدوار بود که یکی از اسب های سرگردان و به اصطلاح ” یابو” اگر به دست مربیان و صاحبان کارآمد بیافتد، هآینده ای شگفت انگیز در انتظارش خواهد بود. به نظرتان زندگی اسب ها زیاد شبیه به زیستن ما آدمها نیست؟

اختصاص” ایران هورسی” / م.پ

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید