آنچه باید از پوست اسب بدانید

مهمترین سد دفاعی اسب در برابر بیماری ها، پوست است. ایجاد هرگونه آسیبی در پوست امکان ورود باکتری از محیط بیرون به بدن را فراهم می‌کند؛ پوست ضد آب است ولی همانطور که بعد از شستشوی ظروف، پوست دست‌های ما لطیف تر می‌شود، پوست اسب هم در مجاورت خیسی نرم تر و لطیف تر می‌گردد.

به عنوان مثال تب لجن یا تب گل و لای عارضه ایست که موجب نرم شدن پوست شده و امکان ورود آلودگی را هموار می‌سازد.

پوست از چندین لایه سلول تشکیل شده است. مهم ترین لایه‌ها از سلول‌های زنده‌ای تشکیل شده‌اند که سریعاً تکثیر می‌یابند.

و سطحی ترین لایه‌ها از سلول‌های مرده تشکیل شده‌اند. اگر باکتری‌ها و انگل‌ها بتوانند از لایه‌های سطحی پایین تر بروند، علاوه بر آنکه از دسترسی محیطی خارج می‌شوند، از دسترس درمان هم به دور می‌مانند. به همین علت درمان مشکلات پوستی، طولانی مدت و به دفعات است تا جائیکه علائم سطحی آن کاملاً از بین برود.

اسب از طریق پوست عرق می‌کند. در تمام پوست بدن حیوان غدد عرق وجود دارد که تجمع این غدد علی الخصوص در ناحیه گردن، شانه‌ها و تهیگاه بیشتر می‌باشد. دلیل اصلی عرق کردن، پایین آوردن درجه حرارت بدن و خنک شدن است. در طول تمرین انرژی به صورت حرارت آزاد می‌گردد که این حرارت از حرکت عضله تولید می‌شود و باید از بدن خارج شود.

اگر این حرارت در بدن بماند، ساختمان‌های داخلی را تخریب می کند. عرق حرارت بدن را به خود جذب می‌کند و با تبخیر آن از سطح پوست، بدن خنک می‌شود.

 البته چکیدن عرق به خودی خود موجب خنکی اسب نمی‌شود. بلکه اگر شرایط به گونه‌ای باشد که اجازه تبخیر عرق را بدهد، اثر خنک کنندگی دارد.

 ما انسان‌ها گاهی در ساختمان پوست حیوانات اختلال ایجاد می‌کنیم. بدین صورت که قسمت عمده موی اسب را در طول زمستان می‌چینیم. این را به خاطر داشته باشید که با اصلاح موی اسب، مقدار زیادی حرارت از بدن او خارج می‌شود و بدین شکل تا زمانی که موهایش بلندتر شود نیاز به کسب انرژی بیشتری از طریق تغذیه خواهد داشت.

در اسبی که موهایش اصلاح شده عرق به سرعت از سطح صاف پوست خارج می‌شود، پس بنابراین عملکرد تعریق در این حیوان موثر واقع نمی‌شود.

اسب اصلاح شده به دلیل نداشتن مو در برابر خراش‌ها و سائیدگی‌ها از دفاع بدنی کمتری برخوردار است و بالاخره پوست اسب در هنگام اصلاح موهایش، به دفعات زیاد آزرده می‌شود. اگر شما هنگام کار با وسیله اصلاح، اصول بهداشتی را به دقت رعایت نکنید، این زخم‌ها به راحتی عفونت می‌کنند.

در این مطلب سعی شد مقدمه ای در مورد پوست اسب عنوان شود و در مقالات بعدی “اسب و بیماری های پوستی” به بررسی تعدادی از بیماری های پوستی اسب و عملکردهای درمانی آن ها می پردازیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید