انواع حرکات یورتمه

یورتمه به طرز راه رفتن ضربدری و دو ضرب اسب گفته می شود که در آن دست و پای مخالف اسب به صورت ضربدری و همزمان به جلو می رود. بین هر ضرب در یورتمه دست و پای اسب، یک آن در هوا معلق می ماند.

از نظر تعادل اسب، یورتمه یک حرکت بسیار استوار است و نیازی نیست که اسب برای حفظ تعادل از حرکات سر و گردن استفاده کند. از آنجا که تنوع حرکت یورتمه بسیار زیاد است، غالبا برای کار با اسب در درساژ استفاده می شود.

سرعت حرکت اسب در یورتمه معمولی بین 8 تا 12 کیلومتر بر ساعت است، در مسابقات کالسکه رانی سرعت اسب به 19 کیلومتر در ساعت هم می رسد. انواع دیگر یورتمه مثل «یورتمه قدم دو» که در رقابتهای تفریحی وسترن به کار می رود بسیار آهسته تر از این است.

ادوارد مایبریج اولین کسی بود که ثابت کرد یک لحظه تعلیق یا «گذار بدون تکیه گاه» میان حرکت یورتمه وجود دارد. او در سال 1872 این معلق ماندن را با عکس نشان داد.

انواع حرکت یورتمه:

یورتمه قدم دو، یورتمه جمع، یورتمه کار، یورتمه متوسط، یورتمه کشیده و یورتمه کورس انواعی از حرکت یورتمه به شمار می روند.

یورتمه را به طور کلی می توان بر اساس میزان درگیر شدن اسب یا فشردگی بدن او به سه دسته «کار»، «جمع» و «کشیده» تقسیم کرد.

انواع یورتمه رفتن اسب به ترتیب از کم سرعت به پر سرعت، به صورت زیر نامگذاری می شود:

یورتمه قدم دو: در اسب های وسترن دیده می شود؛ حرکتی است آرام و آهسته که معلق ماندن یورتمه کار را ندارد، و در آن اسب قدم های کوتاهی بر می دارد. سواری با این نوع یورتمه آسان است، چون اسب جست و خیز کمی دارد. سر اسب پایین است، و با اینکه ران ها در حرکت دخیل هستند و زیر اسب قرار دارند، اما حرکات و تکان های اسب کمتر از حالت یورتمه جمع در درساژ است.

• یورتمه جمع: نوعی یورتمه بسیار درگیر کننده که طی آن بیشتر وزن اسب به سمت ران ها می رود. اسکلت اسب فشرده است، قدم ها بسیار کوتاه و کوتاهتر از همه انواع یورتمه برداشته می شود، اما ارتفاع قدم های اسب بلند است. در یورتمه جمع اسب سبکتر حرکت می کند و تحرکش بیشتر است.

• یورتمه کار: یورتمه طبیعی اسب در مواقعی است که سواری انجام می شود. طول قدم ها برای اسب «عادی» است (توجه: طول قدم عادی طبیعی در نژادهای مختلف متفاوت است). این حرکت بین یورتمه جمع و یورتمه متوسط قرار می گیرد.

• یورتمه متوسط: شکلی از حرکت یورتمه که درگیری بیشتری دارد و کشیده تر از یورتمه کار است. این شکل از یورتمه چیزی بین یورتمه کار و یورتمه کشیده است.

• یورتمه پارک: گاهی در یک رده خاص، همان یورتمه نامیده می شود. این حرکت بیشتر در مسابقات کالسکه رانی در نژادهای سدلبرد، عرب و مورگان دیده می شود. یورتمه پارک نوعی یورتمه نمایشی و تند است که در آن زانوی اسب کاملا بالا می آید (قسمت بالای دست اسب کاملا افقی می شود یا حتی بالاتر می آید و پاهای اسب کاملا مکث می کند). در این حرکت سر اسب بالاست.

• یورتمه کشیده: حرکتی درگیر کننده با طول قدم زیاد که طی آن اسکلت بدن اسب کشیده می شود و طول قدم هایش در بیشترین حد ممکن است. مقدار معلق ماندن اسب در این نوع یورتمه بیشتر از همه انواع دیگر این حرکت است. پشت اسب گرد است و سر اسب درست در امتداد خط عمود قرار می گیرد.

•یورتمه کورس: در اسب های کالسکه رانی دیده می شود که با حرکت یورتمه مسابقه می دهند، مثل نژاد استانداردبرد. قدم های اسب بیشترین طول را دارد و مقدار معلق ماندن اسب زیاد است. ممکن است حین حرکت ضربدری جفت دست و پای مخالف، پای اسب زودتر از دستش به زمین برسد. بر خلاف یورتمه کشیده، گردن اسب گرد نمی شود بلکه کاملا کشیده است.

 

انواع Haute Ecole(درساژ حرفه ای) در یورتمه

در درساژ پیشرفته، دو شکل دیگر حرکت یورتمه مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

• پاساژ: شکلی از حرکت یورتمه که آهسته، بلند، بی نهایت درگیر کننده، و فشرده است. اسب مثل حرکت آهسته حرکت می کند، و بین قدم ها یک لحظه طولانی معلق می ماند. پاساژ یک حرکت بسیار پیشرفته است.

• پیاف: نوعی یورتمه بی نهایت فشرده و درجا که طی آن بیشتر وزن بدن اسب روی رانهایش قرار می گیرد و اسب ممکن است حداکثر فقط چند سانت در هر قدم به جلو حرکت کند.

این مقاله در شماره 32 نشریه دنیای اسب به چاپ رسیده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید