رسیدگی به اسب خزر

بسته به اینکه اسبچه را از کجا خریداری کرده اید نوع رسیدگی تان فرق میکند؛ اگر از باشگاهی که او را در یک باکس محبوس کرده و به اندازه اسبهای 500 یا 600 کیلویی غذا مصرف میکرده باید از رژیم غذایی ای استفاده کنید تا کم کم وزن کم کند.

اما اگر او را از مرتع یا جاهاییکه رسیدگی به اسبچه ها نمیشود تهیه کردید باید آرام آرام غذای خوب بخورد و با تزریق ویتامین و در بعضی موارد سرم کم و کاستی ها را جبران کنید.

به خاطر داشته باشید او قرار است در کلاسهای ورزشی شرکت کند و باید از بدنی نیرومند بهره مند شود. علاوه بر رسیدگی غذایی، دندانهای اسبچه باید سوهان زده شوند، سم دستها و پاها بسته به شرایطی که دارند با مشاوره نعلبندتان قیار شوند. (اصلاح سم بعضی اسبچه ها نیاز به زمان مثلا 6 یا 8 ماه دارد)

تغذیه اسبچه
اسبچه ها بدلیل کوتاهی قد و کوتاه بودن طول استخوانها و عضلاتشان شدیدا مساعد چاقی و انباشتگی سلولیت (چربی) هستند به همین دلیل باید رژیم غذایی مخصوصی داشته باشد.

یادتان باشد آنچه که اسب های کاسپین را از جرگه کار آموزش کودکان حذف کرده بود همین عدم مدیریت تغذیه ای بود، چرا که اسبچه ها اصلا مورد استفاده قرار نمیگرفتند و اصلا مورد توجه نبودند و به همین دلیل تغذیه آنها هم به کارگران مخصوص غذا دیکته نمیشد و آنها به همه اسبهای اصطبل یکسان یونجه و جو میدادند و همین کار باعث بالا رفتن بی رویه انرژی اسبچه ها و غیر قابل کنترل شدنشان شده بود و محکوم به قبول صفاتی چون بد ذات، بد جنس، وحشی، شرور، غیر قابل آموزش و … شده بودند.

این علاوه بر متضرر شدن انبار خوراک باشگاه داران مضراتی را که در بالا گفته شد را به دنبال داشته. غله یکی از مضرترین مواد خوراکی است باعث چاقی و غیر قابل کنترل شدن اسبچه میشود. علوفه کاه، کلش و یونجه بهترین غذایی است که اکنون ما در اختیار داریم اما میتوان تفاله چغندر و از پلت هایی که فاقد جو و ذرت و سبوس هستند استفاده نمود اما به مقدار بسیار بسیار کم. اما همیشه سنگ نمک و آجر معدنی در آخور در دسترسش قرار دهید. من اسب کاسپینی خریدم که در اثر کمبود مواد معدنی آجر خوراکی و سنگ نمکش را میجوید.

نظافت اسب کاسپین
اسبهای کاسپین مورد استفاده برای بچه ها باید تمیز و براق باشند. بچه هایی که اکنون اسیر زندگی شهر نشینی شده اند و از دنیای طبیعت به دورند زمانیکه به باشگاه میآیند در ابتدا بسیار بسیار غریبند اما بعد از مدتی برای ترک کردن مجموعه از دست مامان و پاپاشون فرار میکنند و دوست دارند که پیش اسبها بمونن.

به همین دلیل محیط باشگاه و اطراف آن باید تمیز باشد و وسایل تیمار و تمام ابزار مرتبط با اسب ها باید تمیز و مرتب باشد تا شاگردان نونهال در کنار یادگیری فنون سوارکاری نظم و انظباط را نیاز بیاموزند.

همینطور برای تامین سلامتی خود اسب ها هر 6 ماه یا کمتر باید داروی انگل بخورد و واکسیناسیون آنها را به موقع انجام داد. اغلب والدین کودکان سوالهایی از این قبیل که آیا آنها تمیز هستند؟ خطری برای بچه ندارند ؟ کک و کنه ؟ و … را میپرسند.

آموزش کره اسب کاسپین
اگر شانس این را دارید که زمان تولد کره در باشگاه باشید خیلی خوب است چون از همان ابتدا کار آموزش را آغاز میکنید اما اگر نبودید هم مشکلی نیست به محض حضورتان دست به کار شوید.

کاسپین ها نسبت به کره نوزاد خود خیلی خیلی حساس هستند، باید ابتدا از دستیار یا کارگر تان بخواهید به مادیان مادر کلگی و بند دست گردان بزند و او را نگهدارد و با هویج حواس او را پرت کند، چراکه در غیر اینصورت او به شما اجازه کار نمیدهد ( البته نکته خیلی مهم دیگر آن است که باید قبلا با مادیان رفیق شده باشید تا شما را به خوبی بشناسد و از اینکه شما در باکس حضور دارید احساس نا امنی نکند) سپس کره را در حالیکه یک دستتان سینه و دست دیگرتان پشت زیر دم او واقع میشود او را بگیرید.

او امتناع میکند و سعی در فرار دارد اما تلاشتان را بکنید و با کمی ظرافت در اعمال قدرت مانع از فرار کردن او شوید. یکی دو مرتبه که سعی در فرار کند خسته میشود و میتوانید ضربان تند قلب او را زیر دست تان احساس کنید و شروع به نفس زدن میکند. این موقع است که میتوانید مهربانی و آرامش را به او هدیه کرده آموزش دهید. نوازش تمام قسمتهای بدن، سوار شدن، حرکات اولیه درساژ، در حالت ایستاده و با خم شدن روی پشت او و گرفتن دست و پای مخالف او را بخوابانید و کارهای آموزشی خوابیده را انجام دهید.

نکات آموزش اسب کاسپین
• در تربيت اسبچه ها بايد صبور، جسور و با پشتكار فراوان باشيد.
• در ابتدا هر روز بايد او را ملاقات كرده، كار كنيد.
• توانايي او را در نظر گرفته، بسته به توانايي كار كنيد.
• از اول شروع كنيد، نه از آخر.
• به بدنسازي اسبچه توجه كنيد.
• همانند اسبهاي بزرگ كار را متنوع كنيد.
• يك روز گشت، يك روز لنژ، يك روز كارزميني .
• روي گرفتن دست و پا براي سهولت كار نعلبند هنگام قيار تمركز كرده ، تمرين كنيد.

اختصاصی ” ایران هورسی”(استفاده از مطالب فقط منوط به اجازه کتبی از سایت می باشد)
نوشته : فهمیمه واعظی – برگرفته از نشریه دنیای اسب – متن کامل را می توانید در شماره 35 ” دنیای اسب” بخوانید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید