تربیت اسبچه خزر

زمانیکه سعی در برپایی یک مجموعه سوارکاری کودکان داشتید بدانید بهترین تصمیم را در زندگی ورزش سواکاری تان را اتخاذ نموده اید.

قبل از هرچیزی یادتان باشد همیشه باید یک کمک یا دستیار به همراه داشته باشید. اسب کاسپینی را که به تازگی خریداری میکنید و اصلا تربیت نشده را در ابتدا هر روز وسط راهرو اصطبل ببندید و او را نوازش کنید، مطمئنا او هرگز مفهوم کارهای شما را درک نمیکند و قصد دفاع از خود را دارد.

از آنجاییکه تجربه محبت و دوست داشتن را نداشته اصلا منظور شما را نمیفهمد پس با آرامش و صبر به او نزدیک شوید، خیلی زود شاید کمتر از 10 الی 15 روز نتیجه دلخواهتان را میگیرید. او به واسطه زندگی در طبیعت یا بی توجهی اصلا بلد نیست هویج بخورد و حتی نمیداند چگونه آن را از کف دست شما بردارد؛ در ابتدا که به آنها هویج خوردن را می آموزید با هول و ولع با دندانهایش به کف دستتان میکوبد اما مطمئن باشید با موجود باهوشی روبرو هستید که خیلی زود این کار را می آموزد.

کار در ابتدا خیلی دشوار است و همانگونه که گفتم نیازمند دستیار و کمک هستید. به هنگام دست گردان کسی از پشت او را به جلو حرکت دهد زیرا او مفهوم کار را نمیداند و امکان پس زدن وجود دارد؛ حتی امکان دارد به سختی وارد راهرو اصطبل یا باکس شود و به همین دلیل وجود دستیارتان حیاتی است تا شما هم در اثر امتناع او عصبی نشوید و مبادرت به خشونت نکنید.

همزمان با این آموزش ها لونژ کردن را در برنامه آموزشی تان قرار دهید. با این تمرین او را به دنیای ورزشی وارد میکنید و بدنسازی او را شروع میکنید تا برای سواری شدن آماده شود و با صدا و شلاق و کلاسیک شدن زندگی اش آشنا شود و متوجه شود که این زندگی با زندگی که در گذشته تجربه کرده متفاوت است.

برای آموزش چشیدن طعم شیرین قند یا هویج میتوانید قند را در دهان خود خیس کنید و داخل دهانش قرار دهید. کار جالب اما کمی هم خطرناک است. اما بعد از این کار او بهتر و بیشتر قابل کنترل می شود.

با آموزش این مهم میتوانید برای انجام کارهایی که میخواهید آموزش ببیند و او جواب مثبت میدهد با هویج یا قند دادن مفهوم پاداش و تربیت را به او بفهمانید. این بیشتر مانند این است که با فهمیدن منظور شما که مدام برای او تکرار میکنید و او منظورتان را درک کرده و پاسخ میدهد پاداش دریافت میکند و میفهمد شما از او چه میخواهید و پاداش رضایت از انجام کار درست است.

برای آموزش سوارشدن بر پشتش حتما دوره آموزشی آشنایی باهمدیگر و هویج بازی را بگذرانید تا اسبچه با مختصر آشنایی که از شما دارد راحت تر رام و مطیع شود. لونژ کردن و کمک صدا را به او در همان ده، پانزده روز اول بیاموزید و او را با تن های کوتاه به معنای آرام و دعوت به آرامش و نوچ نوچ به معنای حرکت و سرعت گرفتن را آموزش دهید تا با استفاده از صفت شرطی شدن کار سواری کردن او راحت تر شود.

برای آموزش سواری دادن باید سه نفر باشید یک نفر که سوار میشود، کسیکه اسب را دستگردان میکند و کسیکه شلاق لنژ را پشت اسب کاسپین داشته باشد تا اسبچه به جلو حرکت کند و کم کم مفهوم کار را متوجه شود. قبل از سوارشدن او را لونژ کنید تا کمی انرژی از دست دهد و خسته شود، بعد از آن آرام آرام همانگونه که اسب بزرگ را سواری میکنید با وزن گیری و آهسته آهسته سوار شوید. برای سوارشدن کلاه، جلیقه محافظ و تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید.

ساعتی را که میخواهید این کار را انجام دهید به گونه ای انتخاب کنید که باشگاه خلوت باشد و کسی مزاحمتان نشود و اسبچه هم آرامش داشته باشد. کار برای او به اندازه کافی چالش و درگیری دارد پس به آن دامن نزنید.

مطمئن باشید او برای امتناع عقب میکشد و سر و گردنش را تکان میدهد و سعی در رها شدن از بند لونژ و دهنه و … غیره را دارد. اما مطمئن باشید اگر هر روز این کار را انجام دهید و با هویج و قند پاداش دهید و با پشتکار کار را دنبال کنید و به محض یافتن تعادل با شما او را در کلاس استفاده کنید و در ابتدا زیر پای سوارکاران با تجربه قرار دهید و به محض با تجربه شدن در آموزش سواری مبتدی ها استفاده کنید اما توجه کنید ممکن است در ابتدا نیازمند دستگردان باشد یا از انجام نرمشهایی مانند توپ بازی روی اسبچه یا بالا آوردن رانها او را بترساند و در اثر تند شدن سوار را زمین بزند.

صبور باشید آرام آرام او هم به جرگه اسبچه های تربیت شده و مطمئنتان میپیوندد. تا میتوانید به او محبت کنید ساعتی از روز را به وقت گذراندن با او اختصاص دهید و بعد ببینید او چقدر به شما اطمینان و اعتماد میکند و همیشه مشتاق دیدارتان میگردد. اما اگر سیستم کاری تان بگونه ای است که میتوانید مادیان باردار داشته باشید میتوانید کره هایتان را از ابتدا دست آموز کنید و با این مشکلاتی که از ابتدا با اسبچه هایی که از طبیعت میگیرید فرف میکند و از ابتدا میتوانید تمام آموزشهای اولیه کره را انجام دهید از همان ابتدا او را وارد دنیای سواری کنید و آموزش دادن او خیلی دشواریهای کنونی را نخواهد داشت.

اختصاصی ” ایران هورسی”
نوشته : فهمیمه واعظی – برگرفته از نشریه دنیای اسب – متن کامل را می توانید در شماره 35 ” دنیای اسب” بخوانید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید