رابطه سوارکار با رکاب اسب

نقش رکاب در سوارکاری، کمک به حفظ تعادل ما روی اسب است. با این وجود نباید تمام وزنتان را روی رکابها بیندازید. به ویژه زمانی که در حال یورتمه رفتن با اسب هستید باید به این نکته توجه داشته باشید.

قرار است مرکز بدن شما حرکات شما را روی اسب کنترل کند، نه فشار پایتان روی رکاب.
فشار بیش از حد روی رکاب باعث می شود به پشت اسب زیاد فشار وارد شود و اسبتان را دچار ناراحتی کند.
طرز قرار دادن درست پاها در رکاب به این صورت است که برجستگی جلوی پای شما روی رکاب قرار می گیرد. همانطور که قبلا هم گفتیم، پای شما نباید زیادی داخل رکاب فرو رود، چون در این صورت اگر دچار لغزش از اسب شوید پایتان در رکاب گیر می کند و به دردسر می افتید. پاها باید طوری قرار بگیرد که به راحتی از رکاب بیرون بیاید.

پاشنه های پا باید رو به پایین قرار بگیرد، همانطور که مربی شما مرتبا تاکید می کند: “پاشنه پایین”! اما شما نباید به زور این کار را بکنید. وقتی وزنتان را به طور متعادل روی پاهایتان متمرکز کنید خودبخود پاشنه ها پایین می افتند. این کار به حفظ تعادل کمک زیادی می کند.

این امکان وجود دارد که در هنگام سواری، پایتان از رکاب بیرون بیاید. اگر یکی از پاهایتان از رکاب دربیاید احساس می کنید دارید به یک سمت می افتید. اگر هردو پایتان بیروی بیاید احساس می کنید از روی زین سر می خورید، مخصوصا اگر با سرعتی بیشتر از قدم رفتن ساده در حال سواری باشید.

 

اگر پایتان زیاد از رکاب بیرون می آید، لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

نحوه نشست تا را بهبود بخشید.
روی تعادل بدنتان کار کنید.
استحکام و قدرت بدنی تان را زیاد کنید.

بهتر است با کمک مربی، با لُنج کردن اسب، تمرین کنید. همچنین می توانید بدون رکاب قدم رفتن یا حتی یورتمه بدون رکاب را تمرین کنید – کار بسیار سختی است، اما واقعا به شما کمک می کند نحوه حفظ تعادل با عضلات میانی بدنتان را تمرین کنید و تعادل و قدرت بیشتری در نشست تان ایجاد نمایید.

وقتی نشست شما بهتر شد، کمتر اتفاق می افتد که پایتان از رکاب دربیاید. وقتی بدن ورزیده ای داشته باشید و حفظ تعادل را خوب یاد بگیرید، امنیت شما در نشست بالا می رود و درصورت از دست دادن رکابها، به راحتی می توانید دوباره پایتان را داخل آنها کنید.

اگر در هنگام یورتمه یا تاخت، پایتان از رکاب درآمد، بهتر است سرعت اسب را کم کنید و به حالت قدم برگردید. وقتی حرفه ای شوید، حتی اگر وسط مسابقات پایتان از رکاب دربیاید، می توانید بدون جلب توجه داوران دوباره آن را داخل رکاب برگردانید. برای حرفه ای شدن کافی است هرچه بیشتر تمرین کنید. تمرین، تمرین و باز هم تمرین!
برگرفته از دنیای اسب

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید