تغذیه کره اسبها

آغوز اولین شیر تولیدی مادیان می باشد. آنتی بادی بالایی دارد که اسبها را در برابر بیماریها محافظت می کنند. کره اسبها به صورت متوسط باید در 6 ساعت اول زندگی در هر ساعت 1 فنجان شیر را دریافت کنند. دریافت کردن آغوز در 12 ساعت اولیه زندگی بسیار مهم می باشد.روده کوچک کره اسبها باز است و اجازه جذب مولکولهای آنتی بادی را به آنها می دهد.

پس از 24 ساعت روده کوچک تغییر یافته و آنتی بادیها نمی توانند مورد استفاده قرار گیرند. برای اطمینان از دریافت سطح مناسب آنتی بادی یک تست خونی سرم آنتی بادی باید در اولین روز تولد انجام گیرد. این آزمایش بسیار مهم می باشد خصوصاً زمانی که مادیان قبل از کره زایی ترشح کلستروم را داشته باشد و در این حالت کلستوم مفید تا قبل از زمان کره زایی از بین رفته است. برخی از مادیهانها هم ممکن است که کیفیت آغوزشان خوب نباشد . آغوز ظرف 12 تا 24 ساعت پس از تولد به شیر تغییر می یابد.
شیر مادیان از نظر کالری، پروتئین، کلسیم و فسفر و دیگر ویتامینها غنی می باشد. در حالی که منبع خوبی برای دریافت مواد معدنی همانند مس، منگنز و روی نیست و کره اسبها باید اینها را پیش از تولد در کبدشان ذخیره داشته باشند و این علت تأکید تغذیه مناسب مادیان در زمان بارداری می باشد. مادیانهای خود را نادیده نگیرید . کره اسبها با بالا رفتن سنشان در زمینه تغذیه رفتار مادرانشان را تقلید کرده و علاقه به خوردن غذاهای جامد نشان می دهند که این در هر کره اسبی متفاوت می باشد.برخی از 3 هفتگی این تمایل را نشان می دهند. در این زمان می توان برای کره اسب Creep Feeder (غذای مخصوص کره اسبها به همراه فضای محصور برای دسترسی آنها) تهیه کرد. مواد غذایی Buckeye یکی از بهترین Creep Feeder ها را در بازار تولید می کند که استارتر کره اسب نام دارد و غذای پلت با پایه شیر می باشد که در واقع به نوعی مکمل شیر مادیان است.Creep Feeder باید برای کره اسبها نصب گردد. در واقع هدف دسترسی آزاد کره اسبها و تغذیه آنها می باشد. اغلب Feeder های تجاری ستونهای قابل تنظیم دارند بنابراین متناسب با پوزه کره اسبها بوده و مادیان توانایی دستیابی به آنرا نخواهد داشت.

* یک نکته:
برای پرورش و نگهداری کره اسب باید یک سری شرایط را مهیا کرد. برای مثال زمانی که یک پرورش دهنده پونی امریکایی متوجه گردید که کره اسبش نمی تواند به عمق و ته Creep Feeder برسد و اگر ستونها را عریضتر کند اسبها هم می توانند به غذا دسترسی پیدا کنند ، کاری که جهت رفع این مشکل انجام داد این بود که چوبی ا در قسمت کف گذاشته و روی آن کاسه غذا را قرار داد و این کار باعث افزایش ارتفاع غذا شد که دسترسی کامل را برای کره اسب را امکانپذیر می کرد. در 3 تا 4 ماهگی به بعد هم به تدریج به غذای اسبهای جوان در حال رشد مبدل می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید