نعل بندی به زبان ساده (2)

هیچ چیز برای اسب شما مهمتر از داشتن سم هایی خوب و خوش بافت نیست. اگر از آنها به خوبی نگهداری نکنید، برای تحمل وزن احساس ناراحتی میکند. ممکن است دچار لنگش و لغزش شوند و نمیتوانید با او سواری کنید.

 مراقبت خوب از سم ها به ترتیبی است که هر روز با سم پاک کن تمیز شوند و وضعیت کلی آن هر روز کنترل شود، و یک نعلبند هر چهار تا شش هفته یکبار برای قیار و در صورت نیاز نعلبندی اسب را ملاقات کند.

تمیز کردن و کنترل سلامتی سم ها
چه سوار می شوید و چه سوار نمی شوید ، باید سم اسب را هر روز تمیز کنید. ممکن است میخ یا سنگی در کف سم گیر کند و ماندن آن در سم به هنگام گام برداری اسب باعث فشار به کف سم شده و کف را دردناک کند (کف کوب). اگر پاک کردن سم ها را فراموش کنید، ممکن است باعث صدمه و در مدت کوتاهی لنگش اسب شوید.

زخم کف سم که از پا گذاشتن روی جسم تیزی حادث میشود میتواند خطر جدی ایجاد کند.اگر کف سم اسب میخ یا زخم یا آبسه و کبودی دیدید و یا متوجه لنگیدن دست یا پای او شدید، بدون معطلی از دامپزشکتان بخواهید اسب تان را ملاقات کند.

اگر سم های اسب برای مدت طولانی پر از کثافت و سرگین باشد، یا اگر برای مدت طولانی روی بستر خیس و آلوده بایستد دچار عارضه ای به نام « thrush« که عفونت در منطقه قورباغه و پاشنه سم است، میشود. این به دلیل قارچی است که در رطوبت زندگی میکند. تراش به (بافت نرم واقع در مرکز سم) قورباغه حمله میکند و این قسمت را میپوساند. این عارضه بوی خیلی خیلی بدی دارد. سم اسب تان را هر روز خالی کنید و بستر اصطبل او را تمیز نگهدارید، این کار بهترین راه جلوگیری از این عارضه است.

در آخر ، نعل اسب را هر روز کنترل و تمیز کنید و نظافت آن را رعایت کنید تا اگر میخ های آن شل شده ، نعل کج شده، میخ های آن کج شده، سم در حال ترک خوردن است و یا هر بیماری در حال بوجود آمدن است را جلوگیری کنید و نعلبندتان را سریعا در جریان بگذارید تا نه تنها جلوی بوجود آوردن آن را بگیرد بلکه آن را درمان کند.

چگونه سم دست ها و پاهای اسب را بلند کنیم
برای تمیز کردن سم دست ها و پاهای اسب باید این کار را به او آموزش دهید و سپس از او درخواست کنید. (اگر بلند کردن دست و پا برای اسب مشکل است از کسی که در این کار تجربه دارد بخواهید در آموزش بلند کردن سم به شما و اسب تان کمک کند) شما باید به گونه صحیح و درست و ایمن بلند کردن دست و پا را آموزش ببینید تا به هنگام کار اسب را آزار ندهید و آنقدر کار برای اسب راحت باشد که به محض درخواست (حتی با صدا) از فرمان شما اطاعت کند. در ابتدا برای آموزش و مدیریت این کار مهم از کمک مربی، مربی یا فرد با تجربه بهره بگیرید.

 

برای بلند کردن سم دستهای اسب:
1.برای بلند کردن دست اسب، پهلوی شانه و دست او بایستید، صورت و بدنتان به سمت دم اسب باشد.
2.دست را از روی شانه به سمت عقب تاندون و قلم دست در حال لمس پوست بدن پایین ببرید . انگشتانتان را روی قلم فشار دهید و با صدا بگویید: مثلا «قزل دست».
3.زمانیکه قزل دست را بلند کرد، دست مستقیم به جلو روبروی صورت شما بالا میآید. با دست تان روی قلم دست را با قاطعیت بگیرید.
4.سپس روی سم را کف دست تان گذاشته (بخلق را نگیرید) و سم را قاطعانه در کف دست بگیرید.
5.با سم پاک کن محتویات آن را خارج کنید و روغن بزنید.
6.بعد از پایان کار به آرامی دست اسب را روی زمین قرار دهید. (هرگز دست اسب را رها و ول نکنید)

برای بلند کردن سم پاهای اسب:
1.سمت کپل و پشت اسب بایستید، به طوریکه صورت شما رو به دم اسب باشد.
2.دست را روی کپل اسب قرار داده و به سمت مفصل خرگوشی و تاندون قلم پا سر دهید. تاندون و قلم را فشار داده و بگویید: «قزل پا»
3.زمانیکه قزل پا را بلند کرد کمی (خیلی کم) پا را به سمت خارج بکشید.
4.زانوی خود را خم کنید و ران را (برای حمایت )زیر قلم و مفصل خرگوشی پای اسب قرار دهید . سم را کف دستتان بگیرید نه بخلق را . ( اگر نکات را به دقت رعایت کرده و به انجام برسانید اسب نه تنها لگد نمیزند یا پا را نمیکشد بلکه با بستن خیلی کم مفصل خرگوشی شما را زیر کشیده و بهترین حالت را برای شما و نظافت سم مهیا میکند.)

راههای دیگری نیز برای بلند کردن سم اسب وجود دارند، اما این روش، روش تایید شده تمام مدارس پونی سواری دنیا است. اگر هر روز این کار را انجام دهید اسب با صدا و درخواست شما آشنا شده و خیلی بهتر و راحتتر به فرمان شما گوش میدهد.(با تجربه درمی یابید که زمان تمیز کردن را میداند و با اشاره شما دستش را بلند میکند) زمانیکه کار تمیز کردن و روغن زدن پا تمام شد، آن را به آرامی روی زمین بگذارید. پا را رها و ول نکنید. اگر قبل از اتمام کار شما پا را زمین گذاشت، به همان روش دوباره اقدام به گرفتن پا کنید. (ممکن است کار شما طول کشیده و عضله اش خسته شده یا درد گرفته است.) مراقب محل استقرار پای خودتان باشید، زیرا اسب هیچ نگاهی به پشت بدن و جاییکه میخواهید سم را زمین بگذارید ندارد و ممکن است پای او را روی کفش خود بگذارید!

چگونه سم را تمیز کنیم
برای تمیز کردن سم ها نیازمند سم پاک کن و برس پلاستیکی هستید. (سم پاک کن هایی که روی سر دیگرشان برس تعبیه شده کارتان را راحت میکند) دست اسب را بلند کنید و سم را کف دست تان قرار دهید، سر تیز سم پاک کن را در فرو رفتگی کنار قورباغه فشار داده به سمت پنچه مواد گیر کرده بین کف سم و نعل را خارج کنید. اگر نوک تیز سم پاک کن را با فشار کافی زیر توده آلودگی قرار دهید راحت تر مواد را خارج میکنید و زمان کمتری نیاز دارید.

همیشه نوک سم پاک کن را از سمت پاشنه به سمت پنجه حرکت دهید. اگر ازسمت پنجه به پاشنه سم پاک کن را حرکت دهید با نوک سم پاک کن به قورباغه ضربه میزنید. همه آلودگی ها و کثافات را از کف سم ، فضای بین دو طرف قورباغه و فرو رفتگی روی قورباقه تمیز کرده و خارج کنید از برس برای تمیز کردن و برطرف کردن آلودگی استفاده کنید طوریکه همه اجزاء کف سم قابل مشاهده باشد. به خاطر داشته باشید بعد از اتمام کار، محتویات خارج شده از کف سم را از روی زمین محوطه و اصطبل جارو کرده با خاک انداز جمع کنید.

وضعییت سم
وضعیت سم های اسب بسته به سلامتی و شرایط محیطی و آب و هوا و اقلیمی که در آن زندگی میکند، متغییر است. اگر در محیطی خشک و خاکی زندگی میکند، سم های او خشک و سفت و سخت و در بعضی موارد شکننده میشود. برای مرتفع کردن این معظل در اینگونه شرایط میتوان از رو سمی در اطراف شاخ مو و اطراف پاشنه استفاده کرد. (این کار به درد و ناراحتی های سم کمکی نمیکند) فقط سم را مرطوب نگهمیدارد.

البته نگهداشتن اسب روی علف های تازه هم با جذب رطوبت طبیعی کمک خواهد کرد. حال اگر منطقه ای که اسب را نگه می دارید به گونه ای است که سم اسب در گل و لای و خیس و باتلاقی و خیلی مرطوب است، سم های او نرم میشود. به راحتی متلاشی شده و میشکند و میخ های نعل به راحتی شل شده و نعل میافتد و بافت بیش از حد نرم سم نعل را نگه نمی دارد. در این حالت باید برای اسب شرایط خشک را مهیا کنید تا سم سفت شود.

رشد سم، قیار و نعلبندی، علائم نیاز سم به قیار و نعلبندی، اصلاح سم و نعلبندي از دیگر موضوعاتی هستند که می توانید آن را در قمت دوم همین مقاله در سایت ایران هورسی مطالعه کنید. منتظر ادامه مقاله باشید.

در ضمن این مقاله در شماره 32 نشریه دنیای اسب به چاپ رسیده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید