اسب و گیاه درمانی

بیشتر مردم فکر می کنند که گیاه درمانی تنها به انسانها مربوط می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که حیوانات هم می توانند از راههای طبیعی معالجه شوند و از داروهای گیاهی بهره گیرند . تاکید این مقاله برروی استفاده از گیاهان دارویی برای اسب ها می باشد .

در این مقاله استفاده از درمان های گیاهی برای علائم مختلف بیماریها و ناخوشی ها در اسب را مطالعه خواهید کرد .

بیشتر صاحبان اسب ها نیاز متوسل شدن به درمان های گیاهی را حس کرده اند ، تا با به کارگیری این روش مانع حضور فعال اسب شان در پیست های رقابت نشوند و از داروهای شیمیایی برای آنها استفاده نکنند .

استفاده از گیاهان برای کسانی که همیشه از گیاه درمانی استفاده می کنند تا از منافع طبیعی آن بهره بگیرند بسیار رایج است . اسب ها هم می توانند به اندازه انسانها از این روشهای درمانی بهره بگیرند .

 اسب ها هم دچار وضعیت های نابسامان جسمانی می شوند که بسیار شباهت به مسائل سلامتی انسان ها دارد ، اما سیستم متفاوت آنها باعث می شود که روش های متفاوتی برای گیاه درمانی آنها نسبت به انسان ها استفاده شود .

برای مثال ، پزشکی که داروی خاصی را برای بیمار خود در دنیای بشری تجویز می کند ، هیچگاه همان دارو را برای یک اسب تجویز نخواهد کرد . به همین خاطر متخصص های گیاه درمانی اسب ها برای درمان از راه های طبیعی آموزش دیده و تخصص یافته اند.

در اینجا باید تاکید شود که گیاهان خود الزاماً دوای دردها نیستند . آنها بعلت داشتن مواد ضروری مثل ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی دارای اهمیت هستند که بصورت مستقیم یک بیماری یا عفونت را درمان نمی کنند . گیاهان با تاثیر گذاری کلی بر سیستم یک اسب باعث جذب مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای درمان آن بیماری می شوند .

مشکلاتی که به نظر می رسد گیاهان نتایج مطلوبی در درمان آنها داشته اند را می توان : آلرژی ها ، مشکلات تنفسی ، آرتروز (ورم مفاصل) دردهای مزمن ، گرفتگی عضلات ، تحریک پذیری بالا ، رخوت و خستگی ، مشکلات گوارشی و حالت های عصبی مثل ترس و غیره را نام برد .

برای درمان بیماری های آلرژتیک ، سیر خاصیت خلط آوری دارد و به دفع مواد تحریک کننده مثل هاگ ها ، گرده ها و گردو غبار از شش ها کمک می کند .

گل ختمی اثر آرام بخش دارد و از راه های تنفسی که ممکن است دچار آلرژی شوند حفاظت می کند .

شیرین بیان هم بعنوان مرهم و هم بعنوان خلط آور استفاده می شود .

برای مسائل کم خونی ، از گیاه گزنه استفاده می شود ، یکی از ویژگی های این گیاه وجود مقادیر زیادی آهن و ویتامین “ث” است . وجود ویتامین “ث” برای جذب آهن لازم و ضروری است .

 گیاهان مناسب برای درمان رماتیسم و آرتروز، دانه کرفس ، گیاه بابا آدم و گزنه هستند . این گیاهان به تصفیه خون کمک می کنند و باعث دفع اسید اوریک از مفاصل می شوند ، همچنین سیستم گردش خون را بهبود می بخشند .

گیاهان موثر برای مادیان، شامل گیاهانی مثل گزنه به دلیل سرشار بودن از آهن، میوه گل سرخ برای ویتامین “ث” و fenugreek بعلت دارا بودن مواد مغذی ضروری و همچنین هضم ساده آن برای مادیان آبستن .

در درمان زخم ها و کوفتگی ها از همیشه بهار کوهی (تنباکی کوهی) بصورت داخلی و همچنین استعمال خارجی می توان استفاده کرد . یا اینکه از ترکیب همیشه بهار با آب و نارون کوهی برای درمان زخم ها بهره برد .

برای درمان نازایی (عقیم بودن ) در اسب ها از شبدر قرمز و برگ های تمشک قرمز استفاده می شود .

جلبک دریایی و شبدر قرمز برای بهبود بخشیدن پوست بسیار مفید هستند .

برای مراقبت از سم ها از میوه گل سرخ و خزه دریایی و برخی اوقات از ترکیب هر دوی آنها با هم برای رشد و استحکام بخشیدن به سم ها استفاده می شود .

برای مراقبت از سیستم ایمنی که اهمیت زیادی دارد از گیاه enchinacea، سیر و ترخان استفاده می کنند ، که همه اینها سیستم ایمنی را قوی و بطور همزمان به تولید سلولهای سفید خون کمک می کنند .

برای اسب هایی که فعالیت بیش از حد دارند ، از ریشه سنبل الطیب استفاده می کنند چراکه خاصیت  آرام بخشی برای اسب هایی که تحرک بالایی دارند ، همچنینی از بابونه برای کاهش خستگی و فشار عصبی استفاده می شود .

برای درمان جراحت ها از گیاه  goldenseal و مرمکی (صمغ مغذی) که بسیار در درمان زخم ها وخراش های سطحی(خارجی) موثر است استفاده می شود.

برای درمان زخم ها و سوختگی ها و دیگر جراحات بهتر است با دامپزشک مشورت کنیدتا از شدت جراحت مطلع شوید .

 

این مقاله در شماره 32 نشریه دنیای اسب به چاپ رسیده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید