خنک کردن بدن اسب در فصل گرما

آماده کردن اسب برای سوارکارییکی از دغدغه های مالکین اسب در فصل تابستان بالا رفتن درجه حرارت بدن اسب است. تحمل گرما توسط اسب به طور کلی بستگی به این دارد که تناسب بدنی و فیزیک اسب چگونه باشد و اسب چگونه می تواند خود را با محیط سازگاز کند.

 

اگر اسب بتواند خود را با محیط سازگار کند و قابل انطباق باشد راحت تر می تواند درجه حرارت بدن خود را تنظیم نماید. اسبهایی که در مناطق گرم زندگی می کنند این قابلیت را دارند و بهتر از اسبهای دیگر می توانند گرما را تحمل کنند.

اسب ها از چند طریق می تواند دمای بدن خود را با محیط هماهنگ کرده و گرما را تحمل کنند: اولین راه این است که بدن اسب قادر باشد جریان خون بیشتری را به سمت پوست هدایت کند. به این صورت حرارت بیشتری می تواند از داخل بدن به محیط بیرون انتقال پیدا کند. دومین راه خنک شدن اسب این است که او را در فضای باز و در معرض وزش نسیم قرار دهید. اگر نسیمی وجود ندارد می توانید با استفاده از دستگاه هواکش یا تهویه جریان هوا را در محیط اسب ایجاد کنید.

راه دیگر، کاهش میزان دریافت اشعه خورشید است. از آنجا که اسبها دارای جثه بزرگی هستند اگر در مقابل آفتاب بایستند مقدار بیشتری اشعه خودرشید و گرما جذب بدنشان می شود و دمای بدنشان را بالا می برد. و راه چهارم کبرای خنک ماندن بدن اسب تبخیر است. تبخیر به عرق کردن بدن اسب یا نفس نفس زدن او اشاره دارد. این راه تنها در آب و هوای خشک و گرم دیده می شود و اگر میزان رطوبت هوا بالا باشد انتقال رطوبت به هوا امکان پذیر نیست و در نتیجه اسب نمی تواند از این طریق خود را خنک کند. بنابراین در هنگام کار با اسبتان علاوه بر درجه حرارت هوا باید به میزان رطوبت هوا نیز توجه داشته باشید. این امر برای افرادی که مرتبا اسبشان را برای مسابقات و رویدادهای ورزشی مختلف به مناطق مختلف می برند و از وضعیت آب و هوایی آنجا اطلاع دقیق ندارند اهمین زیادی دارد.

اگر قرار است در هوای گرم و دارای میزان رطوبت بالا با اسبتان کار کنید دنیای اسب به شما توصیه می کند بعد از هر مرحله کاری، با یک اسفنج و آب سرد بدن اسبتان را مرطوب کنید تا انتقال گرما به خوبی صورت گیرد. اگر در نظر دارید با شلنگ روی بدن اسب آب بگیرید ابتدا به اندازه کافی به اسبتان آب بنوشانید تا عضله به خوبی آب رسانی شوند و ریتم تنفس نرمال باشد. از کاردک برای گرفتن عرق اسب استفاده نکنید؛ بهتر است بگذارید آب عرق روی بدن اسب را با خود ببرد.

برای اینکه به اسبان کمک کنید که با هوای جدید سازگار شود بهتر است یک هفته قبل از رویداد او را به این هوا عادت بدهید. در طی این مدت می توانید به تدریج تمرینات او را بیشتر کنید تا به میزانی که مورد نظرتان است برسد.

دامپزشکان توصیه می کنند در چنین شرایطی به دقت به سرعت تنفس اسبتان توجه داشته باشید. اگر اسب به نفس نفس افتاده است – که به معنی 80 نفس یا بیشتر در هر دقیقه است – باید اسب را به سایه ببرید و هر گونه تمرین و فعالیت را متوقف کنید تا سرعت تنفس اسب کاهش پیدا کند. علاوه بر این، زین اسب را در بیاورید و او را در معرض جریان هوا قرار دهید تا تنفس به وضعیت عادی برگردد – که حدود 8 تا 10 نفس در دقیقه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید