کارکرد دستگاه گوارش اسب

طول دستگاه گوارش اسب مجموعاً حدود 30 متر است.
65 تا 75 ساعت طول می‌کشد تا خوراک از دهان به انتهای دستگاه گوارش اسب برسد.

این مدت در انسان 20 تا 30 ساعت است.
ساختار و نقش هر یک از اجزاء دستگاه گوارش اسب:

1. دهان: محل آغاز گوارش بوده و دربرگیرنده‌ی لب‌ها، دندان‌ها و غدد بزاقی است. در دهان، قطعات خوراک خرد شده و با بزاق مخلوط می‌گردند تا برای مراحل بعدی گوارش آماده شوند.

2. مری: انتقال‌دهنده‌ی غذا از دهان به معده. مری در اسب حدود 120 تا 150 سانتی‌متر طول دارد.

3. معده: محل اصلی گوارش مواد خوراکی (به ویژه بخش پروتئینی خوراک) است. از دیواره‌ی معده، آنزیم‌ها و اسید ترشح شده که بخش اعظم خوراک را هضم می‌کنند.

4. روده‌ی کوچک: مواد خوراکی پس از گوارش در معده، وارد روده‌ی کوچک می‌شوند. هضم خوراک در روده‌ی کوچک هم ادامه یافته و هم‌زمان، مواد مغذی گوارش شده، از طریق دیواره‌ی روده، جذب بدن می‌شوند. روده‌ی کوچک، محل اصلی جذب مواد خوراکی است.

5. سکوم (روده‌ی کور): سکوم در مرز بین روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ قرار گرفته و اولین بخش از روده‌ی بزرگ است. فقط یک دریچه دارد که ورود و خروج خوراک در سکوم از طریق آن انجام می‌شود (و به همین علت، احتمال گیر کردن خوراک در آن، و بروز دل‌درد در اثر آن زیاد است). بدن اسب به تنهایی قادر به گوارش فیبر علوفه نیست. در سکوم اسب، میکروب‌های مفیدی زندگی می‌کنند که علوفه را هضم نموده و مواد انرژی‌زای حاصل از آن را در اختیار اسب قرار می‌دهند تا از طریق دیواره‌ی سکوم، جذب بدن بشوند.

6. کولون: بزرگ‌ترین بخش از دستگاه گوارش اسب بوده و شامل دو بخش اصلی است: کولون بزرگ و کولون کوچک. در کولون، گوارش فیبر علوفه توسط میکروب‌ها ادامه یافته و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه با رطوبت موجود در خوراک، جذب بدن می‌شوند.

7. راست‌روده (رکتوم): آخرین بخش از دستگاه گوارش بوده و در اصل، بخشی از روده‌ی بزرگ است که در ناحیه‌ی لگن قرار گرفته است.

8. مخرج: محل اتصال انتهای دستگاه گوارش به پوست است. در این ناحیه، ماهیچه‌هایی قوی وجود دارند که وظیفه‌ی باز و بسته کردن دریچه‌ی مخرج را بر عهده دارند.

@Arizant_Horse_Nutrition
مرجع مطالب:
دپارتمان علوم دامی دانشگاه میشیگان امریکا

یک دیدگاه

  1. با درود
    تشکر از اطلاعات مختصر ومفید و تصاویر رنگی وبسیار جالب از دستگاه گوارش اسب
    بنده استفاده کردم
    ممنون

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید