رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان: تلاش‌مان برای جذب حمایت مسئولین بی‌نتیجه مانده است

رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان با بیان اینکه سوارکاری ورزشی نوپا در استان است و برای پا گفتن نیاز به حمایت دارد، گفت: رایزنی‌های بسیاری برای جذب حمایت و بودجه، با استانداری هرمزگان، اداره کل ورزش و جوانان استان و شهرداری بندرعباس داشته‌ایم اما متأسفانه علی‌رغم قول‌هایی که داده‌اند تاکنون حمایتی صورت نگرفته است.

امیر سرتیپ سخاوت عشایری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، با اشاره به اینکه نزدیک به سه سال است که هیئت سوارکاری استان هرمزگان تشکیل شده و آغاز به فعالیت کرده است، اظهار کرد: به علت اینکه این هیئت تازه تأسیس و سوارکاری ورزشی نوپا در هرمزگان است با مشکلات بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

فرهنگ سوارکاری هنوز در هرمزگان جا نیفتاده است

وی با بیان اینکه فرهنگ ورزش سوارکاری هنوز آن‌طور که باید در هرمزگان جا نیفتاده است، افزود: شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و محیطی برای این ورزش در استان مسئله‌ساز است و به همین علت نزدیک به 6 ماه از سال را برای فعالیت جدی از دست می‌دهیم.

رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان ادامه داد: نگهداری اسب‌ها در این شرایط بسیار سخت است و همین مسئله تأثیر عمده‌ای در کند شدن مسیر پیشرفت این ورزش در هرمزگان دارد.

سوارکاری هم ورزش است و باید مانند دیگر ورزش‌ها دیده شود

امیر سرتیپ عشایری با اشاره به اینکه باید از جانب دولت و دستگاه‌های متولی به این هیئت کمک شود تا بتوانیم برای اسب‌ها، به‌خصوص اسب‌های غیربومی، سالن سرپوشیده و مجهز به وسایل خنک‌کننده در نظر بگیریم، اضافه کرد: تاکنون هیچ بودجه‌ای به هیئت سوارکاری هرمزگان تعلق نگرفته و تمام افرادی که در این هیئت و در باشگاه‌های سوارکاری فعالیت می‌کنند تنها از روی عشق به اسب و سوارکاری است.

وی با بیان اینکه ورزش استان هرمزگان نسبت به ورزش سوارکاری وظیفه و مسئولیت دارد، تصریح کرد: سوارکاری هم ورزش است و باید مانند دیگر ورزش‌ها دیده شود.

باشگاه سوارکاری خلیج‌فارس در انتظار یک در!

رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان با اذعان به اینکه متأسفانه هیچ کمک و حمایتی نسبت به ورزش سوارکاری در هرمزگان در نظر گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: نزدیک به یک سال است که ورزشگاه خلیج‌فارس را برای ساخت یک باشگاه سوارکاری در اختیار یک سرمایه‌گذار گذاشتیم اما متولیان امر سند آن را نداده و آب و برق آنجا را تأمین نمی‌کنند و حتی اجازه نصب یک در را به سرمایه‌گذار نداده‌اند.

امیر سرتیپ عشایری با اشاره به اینکه اولین باشگاه سوارکاری که در هرمزگان به صورت رسمی آغاز به کار کرد، باشگاهی در پایگاه هوایی پایگاه نهم شکاری نیروی هوایی ارتش (پایگاه شهید عبدالکریمی) بود و پس‌ازآن چند باشگاه دیگر در بندرعباس شروع به فعالیت کردند و امروز در شهرستان‌های دیگر استان نیز این باشگاه‌ها در حال فعالیت هستند.

گرمای هرمزگان اسب‌های غیربومی را گرمازده می‌کند

وی با بیان اینکه خود باشگاه‌ها به پیست مسابقات مجهز هستند اما برای ایجاد پیست‌های استاندارد نیاز به همکاری شهرداری داریم، خاطرنشان کرد: آماده و صاف کردن زمین نیاز به تجهیزات و وسایل سنگینی دارد که از عهده هیئت و صاحبان باشگاه‌ها خارج است.

رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان با اشاره به اینکه باشگاه‌ها در خصوص نگهداری اسب‌های بومی مشکلات چندانی ندارند، بیان کرد: اسب‌های بومی با شرایط آب و هوایی هرمزگان سازگار هستند اما نگهداری اسب‌های غیربومی در این شرایط بسیار سخت بوده و ممکن است دچار گرمازدگی شوند و از بین بروند.

نیاز به سالن‌های سرپوشیده سوارکاری داریم/استانداری به وعده‌هایش عمل نکرد

امیر سرتیپ عشایری ادامه داد: اگر هر باشگاه بتواند به سالنی سرپوشیده مجهز شود بخش بزرگی از مشکلات باشگاه‌داران حل می‌شود و متأسفانه تنها دولت و شهرداری می‌توانند در این زمینه به هیئت سوارکاری کمک کنند.

وی با بیان اینکه مدتی پیش مقامات استانداری هرمزگان قول مساعد برای اهدای یک زمین، جهت احداث باشگاه سوارکاری و سالن سرپوشیده را دادند، ابراز کرد: متأسفانه تاکنون خبری از عملی شدن این قول نشده است.

مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان تاکنون کمکی نکرده است

رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان با اشاره به اینکه سوارکاری ورزشی بسیار مفید و جذاب است و حتی پزشکان برای اقدامات بعد از جراحی قلب این ورزش را تجویز می‌کنند، اظهار کرد: رایزنی‌های بسیاری برای جذب کمک و بودجه، با اداره کل ورزش و جوانان استان داشته‌ایم اما متأسفانه آقای دانشور تاکنون کاری برای این هیئت انجام نداده است.

امیر سرتیپ عشایری با بیان اینکه برای پا گرفتن و توسعه سوارکاری در استان نیاز به حمایت و دلسوزی مسئولین داریم، افزود: متأسفانه هیئت سوارکاری در هرمزگان به دست فراموشی سپرده شده و نیاز به توجه دارد.

هرمزگان پتانسیل خوبی برای سوارکاری دارد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پتانسیل‌های بسیار خوبی در هرمزگان به‌خصوص در شهرستان‌های استان نهفته است که هرکدام از آن‌ها سرمایه‌های ملی هستند، در صورت حمایت از ورزش سوارکاری و سوارکاران، می‌توان آینده خوبی را برای این ورزش در هرمزگان پیش‌بینی کرد.

رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان با اشاره به اینکه در صورت انجام حمایت‌های لازم، فراهم شدن زمینه‌های لازم برای پیشرفت این ورزش، تبلیغات خوب و گسترده و استقبال مردم و علاقه‌مندان، فدراسیون سوارکاری در تهران در امر آموزش، اعزام مربی و … همکاری خواهد کرد، اضافه کرد: هیئت‌ها باید بودجه داشته باشند و یا از سوی سازمان ورزش و جوانان حمایت شوند اما متأسفانه اعضای هیئت‌ها از جیب خود هزینه می‌کنند.

امیر سرتیپ عشایری خاطرنشان کرد: از مهرماه امسال با مساعد شدن شرایط آب و هوایی برای برگزاری مسابقات استانی و کشوری برنامه‌هایی داریم که در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد.

سوارکاری نسبت به هزینه‌های سنگین نگهدای اسب‌ها، ورزش گرانی نیست

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص بالا بودن هزینه‌های آموزش سوارکاری، تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های سنگینی که پرورش اسب و مراقبت از آن‌ها دارد، این ورزش نسبت به سایر ورزش‌ها قیمت مناسبی دارد.

رئیس هیئت سوارکاری استان هرمزگان با بیان اینکه اسب موجودی زنده است و نیاز به تغذیه، تیمار و مراقبت دارد، عنوان کرد: با توجه به بالاتر بودن قیمت یونجه و جو در هرمزگان نسبت به استان‌های دیگر، قیمت کلاس‌هایمان نسبت سایر استان‌ها مناسب‌تر است؛ همچنین قیمت زین و سایر وسایل مربوط به نگهداری اسب و ورزش سوارکاری بسیار بالاست و در این شرایط آب و هوایی استهلاک وسایل و حتی خود اسب‌ها بسیار بیشتر است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید