حس زمان و حس چشایی در اسب

حس زمان: این که اسب ها دارای حسی غریزی نسبت به زمان هستند یا نه، هنوز مشخص نیست. شکی نیست که اسب ها هر روز کارهای خود را به طور منظم، سر ساعتی خاص انجام می دهند، اما آیا این فعالیت ها واقعاً با حسی از گذشت زمان کنترل می شود یا از روی علایم و مشاهدات بیرونی صورت می گیرد؟

متأسفانه از آن جا که بشر خود قادر به تشخیص درست زمان نیست شاید به همین دلیل مجبور به اختراع ساعت شده است و بعید به نظر می رسد که از طریق حس درونی بتواند به این موضوع بصیرت پیدا کند.

در انسان گذشت زمان به انتظارات، احساسات و مشغله ی فرد بستگی دارد. وقتی فرد مشغول به کار است یا تب دارد، زمان سریع تر می گذرد؛ در حالی که هنگام انتظار، زمان کندتر می گذرد و چند ثانیه، بسیار طولانی تر از اندازه واقعی خود به نظر می رسد.

تفاوت های حس زمان در انسان و برخی از حیوانات نشان می دهد که زمان در بین تمام گونه ها از اهمیت یکسانی برخوردا نیست. آیا زمان برای اسب ها اهمیت دارد؟ برخی معتقدند، چنین است. همان طور که در قبل اشاره شد، اسب ها در کارهای خود نظم ویژه ای دارند و اگر آزاد گذاشته شوند تا آن چه را که می خواهند انجام دهند، از یک برنامه ی خاص با تغییرات خیلی جزئی در روز تبعیت می کنند.

 به عنوان مثال، در چراگاه هر روز صبح و بعد از ظهر نزدیک غروب آفتاب، اسب ها به صورت گله ای اقدام به حرکت چهار نعل می کنند و با غروب آفتاب تمام اسب ها در یک جا جمع می شوند و تا صبح کنار هم می مانند.

  حس چشایی اسب

حس چشایی برای حیوانات بسیار مهم است و تغییرات رفتاری را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.حس چشایی، قدرت تمایز بین غذاها را به حیوان می دهد (خوردن علوفه ی تلخ، خوردن قند و …)

2.این حس، قدرت تشخیص ارزش غذایی را به حیوان می دهد (انتخاب علوفه با فرمول مناسب، در صورتی که غذاهایی با فرمول هایی مختلف در اختیار اسب قرار گیرد.)

3.حس چشایی، با تحریک ترشح آنزیم های روده، به تنظیم هضم غذایی (سیستم گوارش) کمک می کند.

4.حس چشایی، به افزایش اشتها کمک می کند (خوردن غذاهای مورد علاقه، و امتناع از خوردن غذا و یا آب، زمانی که در ظرف معمول آن نباشد).

5.این حس در اسب هایی که باید بستری شوند، ایجاد اشکال می کند. در این صورت، تا حد امکان، باید از سطلی که به طور معمول اسب از آن آب می خورده است، استفاده، و یا کمی آب را شیرین کرد.

 آناتومی حس چشایی

گیرنده های چشایی در ساختمانی به نام «جوانه های چشایی» جمع شده اند. این جوانه ها، پرزهای بسیار کوچکی دارند که از انتهای آن ها برجستگی هایی به نام میکروویلی بیرون زده است.

جوانه های چشایی اغلب روی زبان یافت می شوند، ولی ممکن است در قسمت کام نرم و یا در ابتدای حنجره نیز دیده شوند. از تجمع جوانه ها، ارگان های قابل مشاهده ای به نام پاپیلا تشکیل شده است، که خود به سه دسته تقسیم می شوند:

1.پاپیلای قارچی شکل در نوک زبان

2.پاپیلای والت در انتهای زبان

3.پاپیلای به شکل گل در کناره های زبان
 

 ادراک فوق حسی در اسب

شناخت وضعیت روحی اسب و نیز ارتباط اسب و انسان، عمدتاً به چهار صورت عمل می کند. این اعمال ممکن است به تنهایی صورت پذیرد و یا در مجموع، نشان دهنده یک وضعیت روحی و یا روانی در اسب باشد:

 1.انتقال وضعیت روحی اسب، ممکن است نشان دهنده ی اضطراب و حاکی از هیجانی بودن است، و یا این که منتقل کننده ی آرامش اسب باشد.

2.دومین عملکرد ادراک فوق حسی در اسب (ESP)، انتقال وضعیت روانی است. زمانی که شما مدتی نسبتاً طولانی را با اسب سپری کنید، این وضعیت (عصبانیت، شادمانی و …) به صورت تله پاتی به شما منتقل می شود.

3.حواس فیزیکی، از قبیل گرسنگی، تشنگی و درد نیز ممکن است از طریق ESP منتقل شود.

4.یکی از نشانه های داشتن حس ششم در انسان و اسب (حسی که از جمله نادرترین حواس است و از انسان اولیه به جا مانده است)، احساس حضور، عصبانیت و … در بین انسان، و یا اسب و انسان، حتی در زمان دور بودن از یکدیگر است. به عنوان مثال، سعی کنید یک روز به صورت ناشناس، دوستتان را دنبال کنید. اگر بعداً از او در این خصوص سوال کنید، خواهد گفت که یک حس درونی (ESP) به او می گفت که شما یا فردی، او را تعقیب می کردید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید