اسبتان را برای نمایش آماده کنید

کسانی که تجربه ی نمایش همراه با اسبشان را دارند میدانند که این کار بسیار هیجان انگیز است اما از طرفی میتواند بسیار پر تنش نیز باشد هم برای شما و هم برای اسب، بنابراین ضروری است که قبل از اجرای نمایش آمادگی لازمه را داشته باشید.

اسب خود را استحمام کرده و هر قسمتی که دارای صدای (squeaky) را بخوبی تمیز کنید. البته بهتر است چند روز قبل از اجرای نمایش اسب خود را بشویید چون اینکار باعث میشود روغن طبیعی پوشش اسبتان دوباره برگردد یا ساخته شود و پوست اسب را براق کند.

 اگر شما دقیقا شب قبل از نمایش اسب خود را شستید بهتر است زود تر او را خشک کنید و مراقب و از موادی برای درخشندگی استفاده کنید با زین اسبتان همخوانی داشته باشند، یعنی موجب لغزش و لیز خوردن زین نشوند.

البته اگر میخواهید مطمئن شوید که اسبتان تا روز نمایش تمیز میماند شستنش در شب قبل از نمایش اشکالی ندارد به شرطی که موارد فوق را رعایت کنید .

اگر دوست دارید که اسبتان بسیار آراسته و زیبا بنظر بیاید باید مو های اضافه ی برخی از نقاط بدنش را یا کوتاه کنید یا بچینید. از جمله موهای پشت مچ دست و پا و همچنین موهای پراکنده ای که روی پوزه و بینی رشد میکنند و موهای زائد گوش و گلو باید برداشته شوند.

البته این بستگی به نژاد اسبتان نیز دارد برای مثال نژاد های سنگین مو مانند فریزین(Fresians) باید مو های اضافه در قسمت مچ پایش داشته باشد اما برای نژاد های سبک موهای زائد از زیبایی اسب میکاهد .

یال ها و نوع اراستن انها یکی از مهم ترین نقشها را در نمایش زیبایی، قدرت و ابهت اسب بازی میکند. آرایش و اصلاح یال ها سبک های مختلفی دارد و هر سبک بستگی به سلیقه ی صاحب و نژاد اسب دارد اما در اینجا برخی از سبک های اصلی را برایتان معرفی میکنیم:

انگلیسی ها معمولا برای درساژ، پرش، چوگان و …. یال را حدودا 4 اینچ به سمت جلو میکشند و سپس آنرا با نوعی نخ میبندند و به طور کامل به سمت بالا میکشند و در مرحله ی آخر انتهای ان با نوعی بافت خاص به ابتدای یال متصل میکنند و ان را با توری خاص می بندند که البته به مدل دکمه ای نیز معروف است.

البته در برخی از رقابت ها و مسابقات ضروری است که از این سبک استفاده کنید. بافتن دم بسیار آسان است و یکی از رایج ترین مدل های آن مدل فرانسوی است. اگر دوست دارید دم اسبتان حسابی به چشم بیاید ابتدا انرا برش کشیده و صاف کنید و سپس به وسیله یک کش مخصوص انرا به سمت بالا محکم ببندید.

از دیگر سبک ها، بافته است که همانطور که از نامش مشخص است یال را میبافند البته خود این سبک نیز انواع مختلفی دارند.

میتوانید با استفاده از ربان نیز یال ها را تزئین و آرایش کنید. همانطور که گفته شد مدل یال ها خیلی از زیبایی و شکوه اسب شما تاثیر میگذارد و مسلما یال هر چه تمیز تر و مرتب تر باشد زیبایی و وقار اسب بیشتر به چشم میاید، لزوما حتما از سبک های ذکر شده استفاده کنید، اگر فکر میکنید بر اساس آناتومی اسبتان مدل خاصی بیشتر به او می آید، پس همان مدل را درست کنید. البته در مسابقات رسمی و بین المللی باید به صورت حتم از مدل های دکمه، کوتاه، بافته، طبیعی و دیگر مدل های ثبت شده و رسمی استفاده کنید.

نکته ی مهم اینجا است که شما باید برای آرایش یال و دم تمام جوانب را در نظر بگیرید مانند نژاد اسب، آناتومی اسب، نوع مسابقه و نمایش و …..


 

سوار کاران انگلیسی و غربی، قبل از اجرای نمایش سم های اسب خود را صاف میکنند و آنها را واکس میزنند (واکس مخصوص سم اسب) و آنها را نرم میسازند. این واکس یا لاک مخصوص hoof polish نام دارد. شما میتوانید برای درخشندگی و زیبایی بیشتر سم ها از این لاک استفاده کنید. آن را باید یکدست و منظم روی سم بزنید. این لاک اکثر رنگ ها را دارد اما برای مسابقات و نمایش های رسمی و معتبر تنها باید از رنگ های تیره و مشکی استفاده شود هر چند نژاد Appaloosa میتواند از هر رنگی به غیر از رنگ های خیلی روشن استفاده کند؛ استفاده از این لاک های نیز قوانین و مقرراتی دارد .

شاید به نظرتان مسخره بیاید اما در نمایش ها از دیگر چیز هایی که باعث میشود یک اسب بیشتر و بهتر مورد توجه قرار گیرد شما هستید !

بله ،یک سوارکار منظم و خوشتیپ مکمل اسب زیبایش است و تاثیر مثبتی بر روی شما میگذارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما در بین افراد سوار کار بهترین تیپ را زده اید. مسلما لباس های مخصوص شما هر چه بیشتر زیبا و مرتب باشد شما در نظر عموم حرفه ای تر و باشکوه تر و زیبا تر جلوه خواهید کرد و این خودش میتواند تاثیر زیادی در نمایشتان داشته باشد. اگر بودجه خرید لباس های شیک تر را دارید از خرید آنها درنگ نکنید.

اگر اسب شما رنگش روشن است تیپ تیره بزنید و اگر رنگش تیره است تیپ روشن بزنید اینگونه بیشتر مورد توجه قرار خواهید گرفت.

قبل از شروع نمایش، اسب خود را گرم کنید و به او روحیه بدهید.

اطمینان حاصل کنید که تمامی موارد برای اجرای نمایش آماده هستند .

اگر شما در حال حاضر هنوز مشغول تعلیم اسب هستید روز قبل از نمایش خوب با اسب تمرین کنید و مطمئن شوید که اسب دستورات را بخوبی آموخته  است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید