آغاز پروژه تاریخ شفاهی صنعت اسب ایران؛ ثبت خاطرات و تجربیات پیشکسوتان صنعت اسب ایران در تاریخ

طی انعقاد تفاهم نامه ای بین فدراسیون سوارکاری و بخش خصوصی، بخش عظیمی از تاریخ معاصر سوارکاری ایران در قالب گفتگوهای شفاهی، مصاحبه و برنامه های تصویری، در تاریخ سوارکاری ایران ثبت خواهد شد.

لازم به ذکر است، ثبت و تدوین خاطرات و تجربیات پیشکسوتان عرصه سوارکاری، اسبدوانی و سایر بخش های مرتبط با اسب یکی از حفره های تاریخ معاصر سوارکاری ایران بود که با حمایت معنوی فدراسیون سوارکاری آغاز شد.

مهدیار پیرزاده، کارگردان این مجموعه با ابراز تاسف از اینکه، در یکی دوسال اخیر چند اسطوره و قهرمان و پیشکسوت ارزنده را از دست داده ایم، گفت: علیرغم اینکه صفحات و گفتگوهایی از این پیشکسوتان به یادگار مانده، ولی از آنجا که تاریخ شفاهی و مصاحبه ها نیازمند تطبیق زمانی و تاریخی است و فرآیندی زمان محور دارد، آنگونه که، شایسته و بایسته است نتوانستیم از حضور آنان بهره کافی را ببریم.

مهدیار پیرزاده

وی افزود: با تسریع در روند مصاحبه ها و ساخت مستندی کوتاه از زندگی این پیشکسوتان امیدواریم با تکمیل پروژه ی پیش رو بتوانیم نسل حاضر و آتی را از قصه ها و رمز و رازهای تاریخ معاصر سوارکاری ایران آگاه سازیم.

با تشکر از مجموعه معظم پارت که در این امر همت گمارده اند و عرصه را برای حضور صاحب نظران و مجریان با تجربه در جهت تحقق آرمانهای خوب جامعه اسبداری و سوارکاری گشوده اند و از مردم عزیز ایران برای به ثمر رسیدن اهداف بلند مدت در راستای شکوفایی این مشارکت ملی دعوت به همیاری مینمایند.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی و ورزشی و پرورش اسب پارت نیز در راستای حمایت از این حرکت در تاریخ سوارکاری ایران با تاکید بر مثمر ثمر بودن این فعالیت با استفاده از ظرفیت های رسانه ای و تکنولوژی افزود: از مهمترین اهداف پیش رو توسعه فرهنگ اسبداری و سوارکاری است تا بتوانیم در حد توان نسبت به روشنگری و هموارکردن راه آیندگان گام برداریم و این پروژه ملی بدلیل استفاده و بهره از تجربیات گرانبهای آنها می تواند تبدیل به یک مرجع قابل اتکا برای همه ی علاقمندان به اسب ایران زمین باشد.

روایت و کارگردانی این مجموعه بر عهده مهدیار پیرزاده، طراح، کارگردان و مدیر رسانه “ایران هورسی” خواهد بود که با حمایت و پشتوانه “مجموعه فرهنگی ورزشی و پرورش اسب پارت و “خانواده محترم علاقبندیان” که عرق و تعصب فرهنگی خاصی به حفظ ذخایر ژنتیکی اسب ایران و حمایت از جامعه سوارکاری کشور دارند، انجام می شود.

مجموعه فرهنگی ورزشی و پرورش اسب “پارت” بزرگترین مجموعه پرورش اسب و سوارکاری در ایران است که با هدف حفاظت از منابع ژنتیک اسب ایرانی علاوه بر تولید اسبهای مورد نیاز پایه سوارکاری به فعالیتهای فرهنگی و توسعه صنعت اسب نیز فعالیت دارند.

پیش بینی می شود تکمیل این پروژه با صرف حداقل ۶۰۰۰ نفرساعت ، طی ۶ الی ۹ ماه به سرانجام برسد که خروجی آن شامل مستندهای کوتاه از پیشکسوتان، یک مستند کوتاه از زندگینامه آنان، ثبت دیداری و شنیداری مفصل گفتگوها در فرمت دیجیتال و همچنین درقالب های نوشتاری از جمله کتاب و مجله خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید